Min första kajak var en begagnad VKV Kåre. Eftersom det var det jag hade råd med och det var den som Krut-Kalle hade till salu. Den gick att packa för flera dagar och att surfa med på Mälaren. Såhär efteråt förstår jag att jag spände kajaken så hårt på takräcket så den sprack. I dyningar hörde jag hur skrovet rörde sig i takt med vågorna. Ägde den i ungefär 10 år.

Kåren på Hamna i S:t Anna.

Kajak 2 var en kajak jag köpte för att min son skulle kunna följa med. Det var en roderkajak i ABS-plast. Jag tycker mig minnas att det var en tysk kajak. Min son kommer ihåg att den hette Quest. Den var ungeför som min Kåre, fast mindre.

Kajak 3 var den kajak jag köpte när jag blivit tillräckligt frisk för att börja paddla igen. En Seabird Expedition 507 XP. Den blev döpt till Gösta. Jag handlade den av Ingvar Ankervik. Med den för jag runt i Mälaren i alla upptänkliga och ibland omöjliga väder utan att någonsin välta. Gösta och jag genomförde Orust Runt, 10 mil på 2 dagar, trots att jag hade ryggskott. Så småningom började jag sitta sämre i kajaken och sålde den därför. Ägde den i 3 år och 9 månader.

Kajak 4. Citius 51. Jag ville paddla snabbare och det kom ett tillfälle att köpa kajaker från Citius billigare. Jag åkte för att köpa en Citius 55 men när jag kom till säljaren så fanns bara smalare kajaker kvar så jag kom hem med en 51 cm bred och en vingpaddel. Isen la sig på ån samma dag så jag fick vänta tills islossningen. Det gick inte så bra. En och en halv meter från bryggan välte jag. Det var tungt att försöka få ur vattnet och få upp kajaken på iskanten. Jag tänkte att jag skulle lära mig paddla med kajaken och vingpaddel men la samtidigt ut den till försäljning. Innan jag hann paddla den igen var den såld. Ägde den i 2 månader.

Citius i väntan på att isen ska försvinna.

Kajak 5 Point 65N Fasting. Jag hade inte gett upp tanken om en motionskajak så jag lyckades köpa den här av Citiusförsäljaren. Kajaken såg inget vidare ut men var väldigt bra. Snabb trots att den var kort och så roderkänslig att den var nära att välta vid hög fart och stort roderutslag. Bred och säker. Jag tröttnade på det här med motionspaddling och det blev andra kajaker som fick stå för motionen. Ägde den i 1 år och 6 månader.

Kajak 6 Trapper Adventure. Döpte den så småningom till Subconcious. Jag hade suttit i en Adventure på mässa i Västerås och den passade mig fantastiskt bra. Det här var en av de första exemplaren som byggdes. När Tahe tog över tillverkningen har jag en känsla att det bara blev nästan lika bra. Kajaken gick bra i besvärlig sjö. Den är lättrollad och jag började lära mig rolla i den. Tyvärr blev det inte så att jag testade att surfa med den trots att det delvis var det kajaken var gjord för. Enda nackdelen var den lite för korta sittbrunnen. Sålde den för att jag köpte en annan kajak att träna roll med. Ägde den i 7 år och 2 månader.

Kajak 7 Valley Nordkapp HM. Jag tog om hand en gammal Nordkapp som från början fått aktern avsågad och ett roder monterat. Nu läckte den där och under sitsen hade den spruckit. Jag fick den tät och monterade ett nytt roder bland annat. Sågade och mixtrade med den. Den hade ingen initialstabilitet men fungerade ändå att paddla när jag väl litade på kajaken och fick sitsen utbytt. Jag kan förstå att Valley fortfarande gör Nordkapp som är ungefär som den jag hade. Jag ägde den 2 år.

Kajak 8 P&H Icefloe. Köpte den för den vackra fenans skull. Jag snyggade till den här kajaken och den fungerade bra i alla förhållanden som jag utsatte den för. Den var gjord för att hålla i mycket tjock glasfiber. Jag hade den i 1 år och 8 månader.

Kajak 9 Valley Etain RM hv. Den gick bra i hård sjö men fungerade sämre i platt vatten och med envis svag vind från sidan. Kanske jag skulle haft ett mindre exemplar. Ett skott lossnade överraskande med en smäll när jag körde på en iskant. Det var en erfarenhet och lätt att laga. Den passade inte mitt sätt att packa och jag bestämde mig till slut att sälja den. Jag hade den 2 år och 9 månader.

Kajak 10 Trapper Malawi rs en modern Barracuda tillverkad av Tahe. Snyggt gjord. Skäddan hade jag inte så mycket nytta av. Det är en kajak gjord för roder. Säker kajak i våldsam sjö men lite för stor. Barracudan kanske har lägre däck och är då att föredra fast jag satt bättre i Malawin. Ägde den 9 månader.

Kajak 11 VKV 101 Köpte en sliten klubbkajak och renoverade den. Såld efter 5 månader.

Reparation i carporten.

Kajak 12 Valley Nordkapp Jubilee H2O. Den kajaken passade mig bra. Valde att sälja den för att jag upplevde North Shore Atlantic som säkrare i hårt väder. Idag kanske jag skulle tagit andra saker med i bedömningen och behållit Nordkapp. Hade den i 3 år och 2 månader.

Kajak 13 VKV 101 Andra renoveringsobjektet hade jag 7 månader.

Kajak 14 Valley Aquanaut MV Jag hade provat en Aquanaut LV och upplevde den fanstastisk i stökigt väder. Sökte efter en sådan och fann den här. Trodde att den skulle vara ungefär samma men en oregelbundenhet i skrovformen förstörde upplevelsen, Den bytte jag bort efter en och en halv månad.

Kajak 15 North Shore Atlantic som jag döpt till Moster eftersom jag kunde köpa den för arvet efter moster. Den kajaken har jag haft sedan dess. Jag hade provpaddlat en Atlantic tidigare och köpte den över telefon. Den fungerar i alla väder. Har lite stor avdrift men det är priset man får betala om man med lätthet vill ha med sig allt i en behändig kajak. Den är svår att rolla olastad. Fuktionell sammanfattar jag den som.

Moster på Eskilstunaån.

Kajak 16 VKV 101 Ett renoveringsobjekt igen. Den blev vacker med en extra blå rand. Kallade den Nummer 8 efterom jag lät dekalen med en åtta sitta kvar. Den sålde jag efter tre och en halv månad.

Kajak 17 Trapper Laxen 530. Döpt till Doris efter en trevlig häst. En kort kajak med två sittbrunnar som min fru och jag paddlat ibland. När vi inte behöver snabba på paddlar vi i varsin takt men det fungerar i alla fall så att vi inte krockar med paddlarna. Någon gång har min fru lagt upp benen på fördäcket och solat. Vi har också surfat med kajaken. Trots en udda skrovfom fungerar den utmärkt. En bättre tvåmanskajak får man leta efter, om man inte behöver komma fram fort. Den har vi kvar.

Kajak 18 Point65 XP Classic. Christer och jag köpte den som ett renoveringsobjekt och renoverade den mer än som egentligen var nödvändigt. När jag paddlade den kajaken använde jag både skädda och roder, ibland tillsammans.

Kajak 19 Rebel Ilaga. Köpte den nästan ny. Det var svårt att få tag på någon begagnad. Tänkte använda den för roll. Paddlade lite i Mälaren till en början. Men den trivs inte i Mälarens korta vågor. En period experimenterade jag med att plocka bort sitsen och då blev det svårt för mig att använda den för något annat än att rolla. Sitsen har kommit på plats igen och jag har fått till ett bra sätt att efterlikna en masik. Använder den för rollträning så länge jag fortsätter med det.

Kajak 20 Jag tog hand om Biffen, en P&H Capella RM Mk1 som saknade en eller båda 4 kantiga lastluckor. Då jag fått till en fungerande kajak hade jag den på Havskajakens dag och sålde den efter två och en halv månad.

Kajak 21 Rockpool GT. Jag tror det var den lila kajak som Rockpool hade på sin annonsering för den här kajaken. Förre ägaren hade köpt den ny och blivit förtjust i egenskaperna och förfärad av kvaliteten. Tröttnade på den och köpte en likadan ny, Kajaken fick åka tillbaka till Rockpool i England för att åtgärdas. Vid det laget hade den också paddlats mycket och den lila lystern på många håll ersatts av repor och annat slitage. När den kom tillbaka till Sverige fick den vara uthyrningskajak en stund tills jag köpte den. Jag döpte den till Älderman. När jag paddlade i grupp med andra hade jag besvär med att få den att gå rakt. När vågorna började bli större var det inga problem. Den stora fören fick vara olastad, reservutrymme för ett par torrdräkter löst packade eller något liknande. Jag ägde den 1 år och 10 månader. Den heter nu Tant Gredelin och har ett liv med hemadress i Piteå.

Kajak 22 P&H Delphin 150. Köpte den som en kajak för surf. Den hade tidigare varit uthyrningskajak på Tjörn. Jag har surfat med den några gånger men är inte duktig på det. Det är också en trevlig kajak att låna ut till vem som helst och den svänger trevligt och går bra att rolla. Den har jag kvar.

Kajak 23 En kajak i ett exemplar av Thomas Haraldsson. Grönlandskajak i glasfiber som jag döpte till Arnes Acuta. Som en Anas Acuta fast lägre. Thomas sa att den läckte och det gjorde den men jag hittade inte var. Det var kul att paddla en vacker kajak nära ursprunget. Jag hade den 2 år innan den kom till den klubbkompis som jag tyckte skulle köpa den innan jag gjorde det.

Kajak 24 Boreal Design Baffin P2 Jag tänkte att det kunde vara intressant att göra en jämförelse med kajaker som kostar 4 gånger mer. Ingen kajak går bättre mot vågorna än Baffin. Man sitter hyfsat men i vind snett bakifrån 8 - 13 sekundmeter var det besvärligt. Skäddan gick inte ut som den ska men jag undrar om den ändå räcker till i sådana förhållanden. Jag hade den i 2 månader.

Kajak 25 Valley Nordkapp PE Jag hade den i 11 månader och fixade till den bra. Sen tyckte jag att jag hade för många kajaker och sålde den. Saknade den nästan omedelbart, En väldigt bra kajak.

Kajak 26 Norse Bylgja som jag och min fru ska ha tillsammans. Vi kallar den Bölja. Vi började med att testa den mindre varianten men den kunde vi tyvärr inte sitta i. Bölja är vacker och svänger mycket bra. Jag upplever att den är svår att rolla med olastad. Fungerar bra men jag är lite tveksam till egenskaperna när Mälarens korta vågor trycker på från aktern. Den har vi kvar.

Bölja har burit mig genom isen till Lybecks sten.

Kajak 27 Valley Nordkapp PE igen! Nu en röd som känns mer uppsvullen än den gula jag hade innan. Den här måste ha haft ett skyddat liv och varit mycket inomhus för den röda plasten lyser fortfarande och sitsen ser ut som ny. Den kajaken ska jag ha vid Mälaren. Så kan jag som pensionär ta gratisbuss dit, hoppas jag.

Det är underligt att två exemplar av samma kajak upplevs så olika.