Till årets slut - längst ner på sidan.

Bild. Rot kanske från näckros.

5/1

Flera kajaker på ån. Paddlade med Thomas och Jan. Bara någon grad över 0 men ingen vind. Kylan kändes från vattnet och efter en stund måste jag plocka fram mina poogies. Bävrar äter stora mängder vattenväxter. Delar av rötter ligger i grunda partier i vassen. Enstaka rötter av olika slag flyter på ytan. Vi såg en bäver men den ville inte vara med på bild.

Bild. Dimma över ån.

Förresten anmälde jag mig just till Orust Runt. Det blir kul.

11/1

Åkte till Vilsta för att kajaka. Låset hade frusit på kanothuset så jag var tvungen att åka hem för att hämta låsolja. Från början hade jag tänkt paddla i Mälaren. Det hade varit snopet om jag fått åka hela den vägen utan att komma in i kanothuset.

Det var -4 grader men inte mycket vind. Till en början var det kallt om händerna men efter ett halvt varv på ån började värmen komma i poogisarna. Efter ytterligare ett varv visade kamerans batteriindikator tre röda rutor. Efter att få kommit in i värmen igen återfick batteriet sin förmåga.

Det var rent på skräp efter åkanterna. Såg bara en tank på 30 - 40 liter och en stor stålbur. Kjakisterna håller ån ren. Annat är det med färgen på vattnet. Jordfärg, kraftigt sedimenterat. Användningen av konstgödsel lär ha ökat efter att regeringen tagit bort styrmedlet, skatten på konstgödsel. Kan det vara anledningen?

Då jag la till vid bryggan gjorde ett par centimeter snö bryggan hal. Jag använde inte vagn utan drog kajaken i ett rep. Polyetenkajaken var tyngre att dra i snön än en polyesterkajak. Det kändes felvallat. Men den är varmare att paddla.

Bild. Fören pekar mot ett område med issörja.

I ett grunt parti ligger issörja. Det är som att paddla i gröt.

4/2

Ny kajak på ingång, en av klubbens VKV101. Kanske blir det ett projekt. Jag vet inte vilken kajak det blir. Klubben säljer 5 stycken till sina medlemmar.

8/2

Isen har smält på ån så det kanske går att paddla runt den vanliga åsvängen. Jag får sällskap av Jan. Vi halkar i vid kanothuset. Vid Skjulsta träffar vi Monika som är på promenad. Vi tittar på bäverhyddan och ser bäverätna grenar och bitar av en rot med bitmärken från en bäver. Det är en rot av ett slag som jag tidigare sett flyta i ån. Nu fick jag beviset att bävern är den som äter rötterna. Jan och jag vågar oss upp nära vid bron till Skjulstastugan och beundrar strömstararna. Vi försöker vad vi kan att bryta oss igenom isen så vi kommer runt ån vid Skjulsta men ger till slut upp då ungefär 50 meter återstår. Resten av vägen är nästan helt utan is. Carl kommer ut på tomten och vinkar åt oss när vi paddlar förbi. Vädret är gynnsamt. Nästan sol och några plusgrader. Är det här början på säsongen.

Bild. Jag bryter loss is vid bryggan.

Jag avslutar turen med att bryta loss isen runt bryggan.

16/2

Motionstur på ån. 4+ regn från och till. Vind upp till mer än 10 m/s. Kanske inget drömväder. Solen kom nästan fram en kort stund. Fick på slutet sällskap med Lars. Vid kanothuset träffade jag grabbarna som snabbpaddlar C2 och Peter som skulle ut i sin tävlingskajak. Jag tog Etain som nog passar bättre i vågor än här i ån men efter viss tillvänjning så flöt det på bra. Man får vara noga med att sätta första foten i mitten när man ska i bara.

Bild. Örn.

Två örnar (om jag inte tar fel) passerar på hög höjd. Jag fick den ena på bild.

20/2

Bild. VKV101 i snön på gården.

Nu är min VKV101 hemma i trädgården. Renoveringen får vänta så länge.

22/2

Åtur. 0 grader vindstilla men så småningom mer vind och lite sol. Paddlar med Thomas, Jan och på slutet tillsammans med Kalle som rensar ån från skräp. Så jag får med mig en plastdunk hem.

Våren närmar sig. Full fart på vattnet och det är klart vatten från Hjälmaren. Hög vattennivå. Sångsvanar på nära håll. En häger och några grågäss. Krickor. Kalle pratar om bävrar men jag ser ingen. En man i motionskajak forsar förbi i kortbyxor! Själv har jag tagit på mig kläder för maximal kyla. Jag paddlar ganska långt och det känns bra.

2/3

Kalle berättade på Facebook att det gick att komma ut i Mälaren från EKS klubbhus. Jag tog Malawin och paddlade på Blacken. Det blåste knappt alls men vinden över vattnet var kall så jag sökte mig till läsidor. Tjock is hindrade mig att komma in i Lillsjön. Det går fort och lätt utan roder och med skäddan indragen ännu bättre. Gjorde stopp väster om Räfsgarn och tog upp en wobbler som fastnat i en trädgren. Fick upp många meter nylonlina innan det tog stopp och jag var tvungen att kapa den. Passerade nära udden vid Sundbyholm. Mindes från min barndom att det låg ett grund här någonstans. Slog paddeln i stenen så det small. Tur att jag inte träffade den med kajaken.

Förfärligt grått väder. En örn.

Skäddan på Icefloen måste fixas. Limdropparna som höll fast reglaget vid wiren har släppt. Ryggstödet på Malawin behöver förbättras med en töjbar lina så det inte vrider sig när jag sätter mig.

9/3

Jan hade talat om att vi skulle paddla på Mälaren och flera kom. Jan och jag, Kalle och Anette. Thomas, Finn och Philipp från Södertälje. Ovanligt med så stor uppslutning men fler hade nog kommit om de bara känt till att det gick att få sällskap på en Mälartur. Det blåste rätt kraftigt och vi höll oss i lugna farvatten men jag fick till en riktigt trevlig surf. Vattnet sprutade om extrapaddeln på fördäcket.

Jag har haft min Malawi ute till försäljning ett tag men måste nog ta bort annonsen. Om man ska ha en snabb båt i vågor så är den nog det bästa för mig. Den vill surfa i ganska små vågor också. Det var kul. Nackdelar med den är att den är såpass svårhanterad i vind och låg fart så att man kan blåsa in i något. Det går inte att vända runt kvickt heller men den är ganska stabil överhuvud taget. Den påverkas inte så mycket av vågor från sidan. Kajakens stabilitet ökar med ökad fart.

Is kvar bara på någon enstaka plats.

Förresten så är ån inte paddelbar nu. För mycket och för snabbt strömmande vatten.

16/3

Trots temperatur runt noll och bitvis bitande vind paddlade Jan och jag på Mälaren. Det blev mycket frisk luft rakt i ansiktet. Jag blev lite solbränd på näsan. Vi försökte hålla oss i lä så mycket det gick då vi sökte oss till ett kryss som fanns på Jans karta längst in i Kurösundet. Det gick vita gäss på inte helt små vågor i Lillsjön. Väl framme låg vi i vassen en stund för att äta en godisbit och dricka lite. Tillbaka blåste vi öster om Nysslingen. Efterhand blev vågorna tillräckligt höga för att jag borde kunna surfa men det var för kort avstånd mellan varje våg.

På något håll fortfarande tunn is nära land. Korpen flyger över oss med en pinne i näbben. Av flygriktningen drar jag slutsatsen att den flyger långt för att få tag i rätt pinne.

Bild. Våra kajaker ligger i vassen. Solen lyser.

Där låg vi i vassen en stund.

23/3

Badhus i Västerås. Temat var lek och plask. (På ett ungefär.) Inte så många kom och vi hade hela bassängen så det var upp till var och en att öva. Jag hade Etain. Flyter lite högt utan last och känns lite ovant. Men den är skönt lättmanövrerad.

25/3

Smygstartade med tisdagspaddling i ån och fick sällskap av Kalle och Anette. Började i solnedgång och slutade efter att jag inte kunde se fören på kajaken. Flera plusgrader men stark vind. Man kommer nära gässen i mörkret. Bävrarna har ätit upp en bit till av kanotsällskapets bryggor.

Bild. Anettes kajak blixtbelyst på väg nedför ån.

Anette ger sig in i forsen vid Vilsta.

29/3

Fick skjuts till Sundbyholm. Det var varmt och vindstilla. Jag hade låtit det nya kapellet till Malawi sitta spänt på plats sedan senast och nu passade det perfekt. För första gången denna vår lät jag fleecetröjan ligga kvar i skottet. Det var påtagligt svalt när jag kom ut ur ån och det låg natt-is kvar runt båtbryggorna. Paddlade så raskt jag kunde ut förbi Räfsgarn och Benklädet. Blev osäker på vilken ö som var Grävlingen och måste ta en kompasskurs. Strax innan Grävlingen finns ett grundare parti och också ett grund som jag aktade mig för. Annars är här roligt att vara när det blåser mycket från väster. Rundade ön och låg en kort stund här och njöt stillheten. Siktade på Alholmen och var snart tillbaka vid kanothuset. Lagade skäddan på Icefloe, som jag visar på Projekt Icefloe. Åt mina mackor i solen och väntade på att bli upplockad. Ingen kom så till slut tog jag Icefloe och paddlade ut bland bryggorna i närmaste viken. Där höll Anette och Kalle på att lägga i från MestUtes brygga. Jag följde med dem en tur tills det blev dags att till slut få skjuts hem och så paddlade jag själv tillbaka till kanothuset. Ok Malawi är snabb och lättpaddlad men Icefloe är roligare och faktiskt snabb den också när det inte blåser.

30/3

Bassängträning i Västerås. Kamraträddning. Det går bättre för var gång. Nu kan vi komma upp fast vi gör helt fel. :)

1/4

Tisdagspaddling. 5 entusiastiska paddlare i solsken och några plusgrader. Monika kom på cykel för att titta och prata. Paddlade Adventure. Fick upp pulsen en stund. När solen slutat värma och temperaturen gick mot nollan saknade jag poogisarna och avbröt. Kvällens naturupplevelse var tranorna som skrikande flög från den ena åstranden till den andra.

6/4

Rollkurs med HAV. Det dök upp en superduktig instruktör som jag tyvärr inte snappade upp namnet på. Han lärde mig vad jag lärt mig fel och hur jag kan träna vidare. Men någon roll blev det tyvärr inte. Gav upp då jag blivit uttröttad och börjat se suddigt för allt klorvatten.

Bild. Rockpool Alaw Bach, Seabird Qanik, Trapper Adventure.

Eskilstunagängets kajaker.

8/4

Det blev en tuff tur för mig denna tisdag. Regn, vind och 4 grader. Trots det eländiga vädret fick jag sällskap av Christer och Anette. Gässen verkar inte särskilt rädda. Tranorna stod i vassen. Blev till slut riktigt kall om fingrarna och det verkar som min kropp har svårt att tackla det. Nåväl, det som inte dödar en gör en väl stark.

13/4

En första tur med Havspaddlarna var planerad. Vi träffades i Hammarby Sjöstad. Då jag skulle kliva i kajaken så var det lite väl högt från bryggan och jag var för vårdslös så jag fick simma. Jag skickade iväg de andra men Jan stannade kvar och väntade. Jag kröp in under en brygga och bytte kläder i lugn och ro. Sedan paddlade vi in i Sickla kanal och tittade på husen och restaurangen Göteborg. Sen ut under Danvikstullsbron och över farleden och in i Beckholmssundet och mellan varven. Jag varnade Jan för att brofundamenten var breda då vi skulle passera en träbro. Men själv gick jag hårt på grund eftersom det bara gick att passera mitt under bron. Tog Djurgårdsbrunnskanalen ut i Saltsjön. Lunchade vid en skräpig strand på Hundudden och paddlade över till Fjäderholmarna. Gick nära ostsidan av de större öarna för att undvika fågelskyddsområdet. Det var väldigt grunt och här låg vraket av en gammal träbåt. Många fåglar stod i lä på den första ön vi passerade. Vinden tilltog och det var inte läge att gå rakt väster ut mellan öarna. Vindstyrkan var över det jag anser är normalt paddelväder och vi la oss i skydd av en bensinmack för att se på kartan. I den vind som just då var skulle vi riskera att bli sittande i farleden lång tid om vi inte ville låta oss blåsa med vinden och ha vågorna från sidan. Vi gick i lä bakom ön och korsade farleden på det kortaste stället. Inga båtar syntes och jag gjorde överfarten med fören snett mot vågorna. Sedan var det en stundom hård motvind på vägen tillbaka till Danvikstullsbron. Vid ett tillfälle pustade vi ut under bryggorna vid Bergs oljehamn. Sedan gick vi nära farleden tillbaka tillsammans med olika skärgårdsbåtar och kryssningsfartyg.

Vi hade ju åkt till Stockholm för att paddla tillsammans med andra men det får bli en annan gång. Paddla blev det i alla fall. Tack vare motvinden kändes det ganska långt.

Bild. Jan framfö de moderna husen i Sickla kanal.

Sickla kanal.

Bild. Danvikstullsbron.

Bron vid Danvikstull.

Bild. Träbron vid varven.

Jag har nyss kommit av grundstötningen.

Bild. Birka Princess och Jan i hans kajak.

Se hur Birka Princess och Jan speglar sig i min paddel.

15/4

Tisdagspaddling. I lågt stående sol. Träden en anstrykning av grönt. Gässen blir upprörda när vi kommer men lugnar sig. Kniporna simmar i vasskanten. Lätt regn i någon minut. Lugn paddling. Strömmen gör att vi håller avstånd mellan kajakerna när vi rundar ön vid Vilsta.

18/4

Långfredag. Lång paddling på Mälaren. Norra Granfjärden var utan en krusning. Såg fraktfartyg på avstånd. Jag var en halvtimme före min plan vid Björnöbron och det regnade. Jag låg under bron och bytte kartblad. Matrast fick bli senare. Tre bilar stod vid kanotklubben och jag såg en figur i torrdräkt. På Björnö stug- och aktivitetscenter såg jag ett tält på gräsmattan. Några passagerarplan landade och startade mitt på dagen från Västerås flygplats. Rastade i en vik jag besökt flera gånger tidigare. Följde min planerade rutt och då min fru ringde för att hon åker nu från ridskolan och kan hämta mig snart var jag utanför Torshällaåns utlopp vid en klubbholme. En hastig blick på kartan, lite vatten och upp med kapuschongen. Så tog jag en rak östlig kurs mot vinden. Snart såg jag taket på Sundbyholms slott. Nästan 8 och en halv timme på Mälaren.

Bild. Fyren vid Fröholmen.

22/4

Tisdagspaddling med många klubbmedlemmar och bra väder. Första gången i år som jag paddlat i bara vanlig jacka och tröja. Vattnet är nog lite för kallt för det men det är ju bara i ån. Kalle hade en för honom ny kajak, en Kajaksport Artisan Millenium. Han försvann inspirerat framför oss.

Såg en fågel som kan ha varit en fiskgjuse. Tranorna syns inte till. Etain är inte lämpad för åpaddling. Den behöver last och vågor.

27/4

Bassängövningar med Havspaddlarna. Delade bassängen med Friluftsfrämjandet. Det var stödtag och styrtag som stod på agendan. Jag var inte så engagerad till en början men blev det mer och mer när jag höll på. Rollövningar är tyvärr tröttsamt och klorvattnet gör att synen blir sämre efter ett tag. Mot slutet trängde jag ner mig och min kajak i barnbassängen. Egentligen gick det väl inte så bra men jag fick till en roll alldeles själv efter att jag till en början missat totalt och fått paddeln i en alldeles omöjlig vinkel. Det kändes fint att det lyckades i en sån situation. Det var en trevlig tillställning.

29/4

Tisdagspaddling. Christer och jag. En stor bäver styr rakt emot oss men simmar sedan långsamt rakt motsatt vår kurs.

Bild. Christer sitter i sin kajak och tittar på bävern.

Den är bredaxlad. Man får hålla sig på lagom avstånd. Förresten så flög en gås upp från vassen alldeles bredvid min kajak. Jag välte inte. Vi ser en trana i vassen, skönt att de är kvar trots den nya promenadvägen.

1/5

Passade på att se hur Malawin går i busväder. Ganska kyligt på morgonen och en vind på uppskattningsvis 10m/s från norr. Tog det försiktigt i Tegelviken och gjorde en paus i lä vid ön som ligger mitt i viken - Bredgrund. Nästa lä vid Lövsärken och så mot Räfsgarn. Vinden avtog i styrka och jag följde Räfsgarn på ostsidan, mot vind och vågor. Vinden tilltog och det gick väldigt långsamt framåt så jag vände. Då jag gick runt sydspetsen för att komma i lä drev vinden mig genom en gles vass och ett par vågor bröt runt mig. Det tyckte jag inte om så jag gick i land på läsidan och åt/fikade. Låg där på min filt ett tag och väntade på att vinden skulle avta. Kanske sov jag en stund. Gick runt lite på ön och tröttnade till slut på det hela. Jag kunde lika bra paddla norrut på läsidan och vinden var inte lika intensiv nu. Fiskgjusen lättade från sitt bo och jag ökade tempot. Paddlade hit och dit runt Benklädet och Räfsgarn och några svängar mot Alholmen. Första gången jag rundade Benklädets vindsida så gick jag för nära stranden och vind och vågor tryckte mig mot stranden. Tre vågor bröt över kajakens akterdäck och det var turen eller Malawin, kanske lite jag också, som räddade situationen. På hemväg mot Mora så låg jag i lä bakom Lövsärken och det blev varmt i solen. Jag tog bort poogisarna. Men ju närmare båthamnen jag sen kom desto mer blåste det. Resultatet blev reumatisk smärta i ett finger.

Kajaken känns överraskande stabil i sjö rakt från sidan. Det är lite nervöst med vågor bakifrån men det var sällan obehagligt. Hanterbart. Ibland lät det som vågor slår mot botten. Kanske kajaken då hänger mellan två vågtoppar. Någon instabilitet märktes i vart fall inte. Vågor framifrån inga problem. I de vågor som var idag så tog den inte över sig vatten heller. Bara några gånger fick jag nytta av mitt neoprenkapell. Malawi vänder långsamt så det är lätt hänt att den får några vågor från sidan men idag var det inget alls problem. Jag tittar ju på sjön när det är läge att vända och till och med brytande sjö från sidan av den här mindre storleksordning är inget problem. Men man måste se till att det finns säkerhetsavstånd till stenar, grund och annat man inte vill köra på. Det krävs en planering. Till en början längtade jag efter en lättsvängd kajak med skädda men den längtan minskade efter hand. Det här går ju också bra. Undrar hur det hade varit med Etain med lite last. Min Etain är största modellen och jag är lite för lätt för att få ner kajaken i vattnet ordentligt.

Bild. Kabbeleka vid Ramsundsån.

Kabbelekan blommar vid Lillån. Liljekonvaljerna är i knopp på öarna.

4/5

Paddlade för mig själv på ån. Icefloe gör inte alltid som jag vill men den är kul. Glömde kapellet men jag blev inte våt. Grågässen har fått ungar. En unge simmade bortkommen mitt i strömfåran i Vilsta. Tänkte först driva ungen mot några vuxna fåglar men man ska inte lägga sig i naturen. Ömsom för varmt och ömsom för kallt. Jackan åker på och av och på igen. Helt plötsligt kommer det ner ett mellanting mellan hagel och snö. Häggen blommar.

6/5

I ett något kallt väder och lite regn paddlade jag ensam denna tisdag. Såg en häger igen men skulle önska att jag fick se båda så att jag visste att allt är bra med dem. Saknar bävrarna men ån är full av gäss och några ankor. En liten smäcker vadarfågel flög ut ur vassen när jag passerade. Avslutade turen med att träna på att bromsa och svänga. Ett par gånger hann jag inte riktigt med utan körde upp på bryggan med en duns. Icefloe är min nuvarande åbåt.

10/5

Ganska tidigt på lördagsmorgonen paddlade jag i ån. Fåglellivet var intensivt. Knipan har fått ungar. När de kommer för långt från mamman så ser det ut som de simsprattlar med vingarna och kan då väldigt fort komma ikapp sin mamma. Kärrhöken brydde sig bara om sitt tilltänkta byte och flög på någon meters höjd mindre än 10 meter bort. Staren, tror jag det var, sitter högst upp i ett träd och sjunger så fint den kan. En fågel som flög över ån där jag tidigare sett den lilla vadarfågeln sjöng som en lärka. Flykten var inte som en lärkas. Lärkan brukar väl stå still i luften. Gässen samlas på bästa gräsmattan vid stranden. De ser ut som badgäster men då jag vill fotografera blir de osäkra och drar sig undan fast jag är på andra sidan av ån. Ett par skarvar håller också ganska stort avstånd till kajaken men en anka satte fart rakt emot mig, den trodde nog jag skulle mata den. Strömmen vid Skjulsta gör vid ett tillfälle min Icefloe vinglig.

18/5

Kajakservice.

Bild Kajaker för reparation i carporten.

Läckande skädda.

Projekt VKV101

Bild. Knipan med sina ungar simmar vid vassen.

20/5

Provapåpaddling. Jag var med men deltog ganska passivt genom att bara paddla med dem jag kände. Mest med Jan och Anette. Jag hade sett att det var fullt påsläpp på vattnet i Rosenfors så jag var inte riktigt bekväm med att paddla nära forsen i Vilsta. Jag kom ihåg hur det kändes senast när kajaken plötsligt vickar till. Min försiktighet gjorde att vattnet fick tillfälle att trycka upp mig mot land. Siktade på en passage under ett träd men strömmen gjorde att jag inte kunde undvika att överkroppen vidrörde trädet. Jag kunde valt att slå i axeln i trädet för att sedan stötta med paddeln men jag tog tag i trädet för att hålla mig fast. Det verkar som ett dumt val men det fungerade och det är väl det som räknas. Krånglade mig till slut ut från träden. Flera nybörjare och någon som aldrig suttit i en kajak förr rundade ön utan problem så varför vara så försiktig. En andra gång följde jag efter Anette, som är van att paddla fors. Lösningen är att slappna av och göra sig mjuk i kroppen. Fast jag håller mig försiktigt på sidan om den kraftiga strömfåran. Ett annat tillbud var att jag fick en nylonlina över ansiktet och halsen. Kunde vända och skära bort den från trädet som hängde ut över vattnet. Vädret var underbart. Ytvattnet är inte så kallt längre. Mot kvällen kom bävrarna fram då de andra kajakisterna tagit upp sina båtar. Två bäverungar har fötts.

25/5

Mariefredstur med Kanotsällskapet. Summa 12 kajaker i två grupper. Jag valde att paddla i gruppen långsamt och lugnt.

Räddade en helt brun trollslända från drunkningsdöden.

Fick två historiska föreläsningar. Dels om klostret i Mariefred och dels om 3 polska u-båtar som tagits i beslag av Sverige under andra världskriget och låg vid ön närmast kakslottet Taxinge. Några kakor eller andra bakverk blev det tyvärr inte för mig i dag eftersom kön till serveringen ringlade ända ut på gårdsplanen.

Bild. Ångfartyget Mariefred har gjort ann vid Taxinge.

Bryggan vid Taxinge.

Paddlade Adventure som tyvärr ännu inte verkar helt tät i överföringen till skäddaboxen. Arbetet med det får fortsätta. Jag har också fått en idé hur jag kan göra det lättare att komma in i den trånga sittbrunnen genom att helt enkelt slipa bort det som tar emot och göra en lagning. Måste undersöka om det är möjligt. Som vanligt känns det ovant att växla kajak. Vid ett tillfälle paddlade jag fort baklänges för att sedan snabbt vända. Kajakens för glider sidledes över vattenytan. Hade det gått med någon annan kajak? Tänkte i samma sekund som jag gjorde det: Oj nu kan jag välta.

27/5

Provapåpaddling med 2 som kom för en åvända. Paddlade tillsammans med en 3-barnsmor som fick ett andningshål och träningsmöjlighet nu på tisdagarna med vår paddling.

9 grader och en ganska hård vind. Barnen badar i Vilstabadet.

31/5

La i vid den numera obrukbara Bibybron i Eskilstunaån. Fann en praktisk liten brygga i rätt höjd för att komma i kajaken utan att bli våt. Efter någon kilometer träffade jag på gäss med ungar. Den ena föräldern la sig kacklande ganska nära framför mig för att dra uppmärksamheten från ungarna. Senare under samma färd kom jag mycket nära en andmamma med små ungar. Hon la sig stilla och sänkte halsen för att bli svårare att upptäcka.

Jag följde den norra sidan av Östra Hjälmaren. Öar avlöste varandra hela tiden. Som en skärgård. Vid lunchdags hittade jag en liten ö där jag kunde vältra mig över på en gräskant utan att bli våt om fötterna. Fortsatte. Fotograferade Stora Sundby och sökte mig mot Hjälmaresund. Ut under närmaste bro till Storhjälmaren. Fortsatte efter norra kanten. Vinden kom från norr och väderprognosen sa lätta vindar men tillfälligt passerande moln drog hastigt upp vassa vågor.

Bild. Mitt tält på en liten ö i kvällssol.

I 5-taget på eftermiddagen lyckades jag också här komma torrskodd i land på en liten ö med fin natur. Ändå var slitaget av människor tydligt. Ön låg nära Herrfallet. Den lilla ön såg helt annorlunda ut på morgonen mot vad den gjort på kvällen innan. Solen kom in i en motsatt vinkel. Överraskande.

1/6

Jag krånglade mig i båten och kom till slut ut mellan stenarna. På fördäcket framför mig spatserade spindlar, skalbaggar och andra småkryp hit och dit som passagerare på en finlandsfärja. Min färd fortsatte åt samma håll tills jag vek av ner mot Valö. Här var en natur som såg opåverkad ut. Som jag föreställer mig hur det var på 1930-talet. Ett rikt fågelliv. Många arter som jag inte kände igen. En trana passerade överraskande helt nära mig.

Egentligen hade jag önskat följa åsen söderut till Vinön men tiden kändes knapp. Eftersom det inte fanns någon påtaglig vind och få molntussar på himlen paddlade jag rakt över Hjälmarens platta vatten. När jag kom till ön jag siktat på kände jag igen den. Där hade jag ätit lunch med Kanotsällskapet tidigare. Nu lunchade jag på samma ö.

Sedan stoppade jag undan kartan. Höll mig efter kanten tillbaka mot Hjälmaresund och linbanan, vars torn knappt syntes i horisonten. När jag såg den höga bron i Hjälmaresund ringde jag min fru som skulle hämta mig.

Jag kan sitta länge i Etain. Sitsen är skön och polyetenvarianten har skönt rundade former invändigt. Det finns inga kanter som skaver. Dagsetapperna på 3 mil kändes längre och märktes mer än vanligt i kroppen. Det behövdes lite funderande för att få med allt. Men min gigantiska sovsäck får plats framför fötterna. Det känns bra att ha den stora modellen av Etain. Pedalerna är bäst. Lättjusterade utan att behöva använda händerna. Sköna också barfota om jag lägger något mjukt under hälarna.

Den här turen kändes rejält i kroppen. Nu har jag fått paddla av mig ett tag.

Bild. Hjälmarens vatten är helt stilla.

3/6

Vädret avskräckte de flesta men Karin och jag njöt av en trevlig åtur. Ändernas och gässens ungar har växt så föräldrarna inte är oroliga längre. Trettio eller fyrtio gäss fanns i en stor flock på vattnet vid badplatsen i Vilsta.

7/6

Jobbat med VKV101. Nu återstår lackningen.

10/6

ProvaPåPaddling i strålande sol och vindstilla. Det blev många människor i kajaker på vattnet. Paddlade mest med Christers kompis. Såg ett flöte på vattnet som dök ibland. Lyckades efter några försök få fatt i flötet och fick upp en trött braxen som hoppade av kroken och försvann i vattnet. Hur pass bra karma ger det? Kan det kompensera alla mördarsniglar jag dödar? Hur många mördarsniglar går det på en braxen?

Då kvällen gick mot sitt slut väntade jag in en trött mamma och hennes son. Mamman fipplade för mycket med sin mobil och hamnade i vattnet. Hon tog sig upp genom vassen och försvann till fots mot kanothuset. Hennes son och jag tog reda på kajak och paddel. Olika typer av besvär dök upp. Kajaken saknade lina längst förut. Den fastnade med ett vacuum i vattnet. Det var svårt att få kajaken vinkelrätt så den kunde tömmas. Jag hade just tagit bort bogseringslinan från flytvästen. Som tur var kunde jag binda kajaken i en fånglina. Det var också tur att jag hade Etain, annars hade jag hamnat i vattnet också. Tidigare på dagen hade jag tillsammans med 11 arbetskamrater paddlat en storkanot. Då vi rastade för en fika började några bada och till slut jag också. Det har blivit varmt i vattnet.

15/6

Var först ut till Sundbyholm för att fotografera Malawin inför en eventuell försäljning. Åkte sedan till Vilsta och paddlade med klubbkompisar mest med Görgen och Nassir. Fick sedan en oväntad paddelkompis.

Bild. Huggormen simmar bredvid kajaken.

En huggorm. Denna huggorm är som alla ormar fridlysta.

Vi kom lite väl nära på vattnet så jag trodde jag hade den på bakdäcket ett tag. Men jag har umgåtts med huggormar förr. Såg den sen igen där den låg och försökte se osynlig ut.

Bild. Huggormen ligger bland näckrosblad.

Som vanligt i ån massor av gäss. Såg också en rörhöna och en häger på nära håll. Fiskarna var aktiva och jagade insekter. Småfåglar flög om varandra i en parningsdans.

Vid Skjulsta höll Jan och Mange till. Rollade och lekte i forsen.

17/6

Malawin är såld.

21/6

En fin midsommardagsmorgon. Anders och jag pratar oss runt på ån. I Vilsta är vattnet för dåligt för att bada så det får fungera som ursäkt för mig att inte göra några rollövningar idag.

22/6

Kajakmeckande. Nu är både Adventurens skädda och VKV:n färdig.

25/6

Sista prova-på-paddlingen och det går väldigt långsamt runt på ån. Efter det paddlar Kalle och jag en sväng. Jag knycker Kalles pagaj och provar en 50 meter. Oj, oj. Det var superbra känsla rakt fram. I snabba svängar och andra manövrer där man vill få ner kraft i vattnet snabbt så slirar det mer. Men jag vill ha en så´n. Min vanliga paddel känns som en bit hårdplast att paddla med. I jämförelse med en mjuk och levande känsla.

27/6

Åkte till SVIMA och fick med mig en paddel hem. Super. Det finns många fina kajaker där också.

Bild. En pagaj ligger i gräset.

29/6

Tidig morgon på ån. Testar träpaddeln. Den har inte samma svikt som Kalles exemplar, men det behöver inte betyda så mycket. Provar olika sätt att hålla i paddeln. Det behövs en fördjupning på var sida för mitt tumgrepp. Jag blev inte lika hänförd denna gång. Det tar nog ett tag att komma in i det här. Jag har ju alltid använt paddel på ett visst sätt och det är svårt att komma ifrån det bara för att jag byter paddel.

Såg flera gånger på avstånd plask från bäver.

1/7

Till ån efter jobbet. Regn övergick i sol och så moln och så småningom lagom varmt eller snarare lagom kallt för min klädsel. Fick sällskap med Anette. Jag berättade att jag önskade att få se någon bäver på nära håll. Det var länge sedan. Anette såg något som plaskade och vi trodde båda det var en bäver men det fortsatte att plaska. Det var en simmare mitt i ån. När vi passerade simmaren undrade vi vilka sjövägsregler som gällde men frågan blev inte ställd till sin spets eftersom det inte blev någon kollision. Så kom då bävern i vasskanten bara på några meter från kajakerna. Den hade en massa blad som den drog med sig i munnen. På väg hem med kvällsmaten alltså. När vi går ur kajakerna flyr en andmamma med alldeles nya ungar ut från vassen.

Jag har slipat lite på min träpaddel för att få handtaget att passa mina händer bättre. En del slipande återstår. Det är en skön framåtpaddel. Jag har en känsla av att det inte är mycket att ha när man vill stötta upp kajaken. Jag gjorde några felskär men det händer inget allvarligt eftersom jag har Etain.

4-5/7

Bild. Första paddlingen med nya kajaken. Fören på min Nordkapp, Jan i hans kajak mot solnedgången.

Vi lastar på Jans kajak tidig morgon i Vilsta. Hittar nästan genast Göteborgs kanotförening och får en visning av Aase. Klubben är mer än 100 år gammal och har ett mycket bra läge på Saltholmen med egna hus på Valö i skärgården. Vi beundrar särskilt segelkanoterna.

Bild. Segelkanoter vid bryggan.

Tittar på den Nordkapp jag köper av henne.

Bild. Min kajak på kanoföreningens gård.

Valley Nordkapp Jubilee H2O

Efter det åker vi till Kanotcentrum Göteborg, men äter först en sen lunch på Kinesiska muren, vilket kan bli en tradition. Efter att ha klämt färdigt på prylarna på Kanotcentrum och pratat mer kajak åker vi till Tjörn för att söka efter en plats att lägga i kajakerna. Efter ett misslyckat försök på slingriga byvägar råkar vi passera Kajaktiv på Tjörn. Dom har öppet trots att timmen börjar bli sen och vi får låna deras brygga och får tips om en bra och nära ö att tälta på. James dyker upp och pratar en stund. Nästa dag paddlar vi runt Åstol. På hemvägen väljer vi att ta vägen genom i ett smalt sund där farleden går. Tyvärr dyker en ganska stor passagerarfärja upp då vi ska in i sundet och den passerar oss ganska nära. Jan friskar in i svallvågorna och passagerarna på akterdäck skriker som på en bergochdalbana. Jag tar det lugnare men blir lite nervös när vågen tonar upp sig över huvudhöjd. I den här paddlingen fick jag testa kajaken i olika förhållanden med last och den fungerade bra på alla sätt. Tänker mig att Nordkappen kommer jag att behålla. Hemsresan sen känns som lite längre än ditvägen.

6-8/7

Funktionsförbättring på Nordkappen. (Inte uppsnyggning.) Fyllde i alla skador i gecoaten på undersidan med topcoat som jag hittade i boden.

Slipade och våtslipade lagade ytor. På ett ställe framför skäddan tittade underliggande skikt fram. Målade där med tvåkomponents färg. Tvätt och vax på översidan.

9/7

Tisdagspaddling på ån. Mycket prat och bara ett varv. Efter det körde jag ut kajaker till Sundbyholm.

13/7

Jan och jag tog fram kajakerna ur kanothuset vid Mora. Som överenskommet kom Christer paddlande från sommarstugan en timma västerut. Vi bestämde oss att ta oss till Skeppsgårdsviken på Ridön. Den lilla stranden fick plats för våra kajaker. Här fanns en bänk att luncha på och informationstavlor om varvet som fanns här på 1600-talet. 20 timmermän arbetade som mest här. Stora skrov kunde göras här så länge det fanns ek på ön. De bogserades sen med roddbåtar till Stockholm eller ända till Västervik för att göras klara. I en stor sten finns en linje inhuggen som markerar dåtidens vattenstånd, när det var tillräckligt för att klara fartygen ut ur Mälaren. Motvinden var inte så skön. Medvinden alltför kort. Christer ringde sin fru för att kolla vinden vid sommarstugan och blåste hem efter att ha fått besked att vinden just avtagit lite.

15/7

Flåsade runt på ån ensam men mötte ett par kajakister som var lyriska över de nya Citiuskajakerna. Testade sen min nyrenoverade VKV101. Det gick bra med hjälp av ett par kraftiga stöttningar med paddeln. Lite kul men den ska säljas.

18/7

Tränade lite på roll i Näshultasjön. Kom till slut nästan ihåg hur man gör men blev trött.

Sålde 101:an och när jag var i Vilsta kunde jag inte motstå utan tog ett varv med Icefloe.

24/7

Efter att ha lyssnat på min förståndiga fru så beslöt jag mig för att ta bort annonsen på Icefloe, som legat ute en tid. Det är en för bra kajak för att sälja.

26/7

Årets varmaste dag 32 grader + sol. Meckade med Nordkappen i Sundbyholm. Konstaterade att Valleys luckor flyter. Hittade en egen liten strand för mat och bad på Grävlingen. Innan jag kom till Fullerö vände jag mot en bekant rastplats men fann vattnet för smutsigt. Planlöst paddlade jag runt och provade vind och vågor från olika håll. Styrde sen söderut, tillbaka. Fler båtar hade kommit ut på vattnet och jag ville ha ett enskilt läge så jag paddlade mot skuggsidan på Hargen där jag åt/fikade igen. På väg mot Hargen hörde jag ljudet av ett stridsflygplan bakom mig. Det visade sig vara en Vampire. En sån som jag kom ihåg sedan jag såg en första gången på väg till skolan 1958, om jag minns rätt. Jag vinkade med paddeln och den gjorde konster. Flyguppvisning över Blacken. Synd att det inte går att se rakt upp för då känns det som balansen försvinner.

Paddlingens facit: Blåsor i händerna och slutkörd.

2-3/8

Orust Runt.

Bild. Nordkappen på stranden i Ljunkile.

Min Nordkapp efter målgång. Vi kommer mycket bra överens.

Såhär är det: Om man avviker från den räta linjen, den närmaste vägen, så får man se mer. Det finns många vackra platser runt Orust. Idén med Orust Runt tycker jag annars är väldigt tilltalande. Enkelt och organiserat via webben. Det kan bli ett fint tillfälle att möta andra medpaddlare. Leif och Anders bidrar stort med ett naturligt välkomnande sätt. Synd att det inte är fler som ställer upp. Nackdelarna är de för stora och underligt nog alltid vita plastbåtarna med för stora motorer som framförs utan hänsyn till mindre båtar. Det verkar som att en riklig tillgång på pengar minskar förmågan att sätta sig in i andra människors situation. Kanske just båttypen tilltalar en viss typ av människa. Och för mig tillkom en annan nackdel. Den kom nog av att min uppladdning inför loppet bestod av pizza och buffé på kinarestaurang. Jag blir lite för trött, inte i kroppen egentligen eftersom min kajak passar mig så bra utan det är huvudet som börjar fungera sämre. Första tecknet är att det blir svårare att få fram rätt karta eller att skruva på kapsylen på vattenflaskan. Det gick bra i alla fall. Kanske inte någon mer gång, fast vi får se när blåsorna på händerna försvunnit.

6/8

P&H Icefloe såld, med visst vemod.

Bild. Gul Icefloe på grön gräsmatta.

7/8

Paddlade min trygga Etain i sakta mak runt de närmaste Mälaröarna. Följde stranden nära. Ofta med paddeln i botten. Undersökte mellanrum mellan vassen och stranden. På något ställe lite vågor. Fiskgjusarna skräms av att jag kommer men struntar i ett högröstat sällskap som försöker åka vattenskidor. Såg en strandskata, kul. Fast Wikipedia säger att den inte är ovanlig här. Strandskatan försökte argsint driva bort mindre vadarfåglar från stranden. På grund av branden i Västmanland är Granfjärden avspärrad så att flygplanen kan hämta vatten där. Ändå höll en helikopter på att träna vattenbombninng av västra Sundbyholmsön och vatten helt nära där. Jag fotograferade helikoptern tills en and med fyra vuxna ungar påkallade min uppmärksamhet. En båt som ligger still kan tydligen betyda mat.

9/8

Kajaktest på ån. Paddlade först ett åvarv med Nordkappen. Det är lite skillnad mot lastad men inte särskilt mycket. Provade stabiliteten vid en brygga i koloniområdet. Kunde inte testa den helt eftersom jag inte hade kapell och den stretar emot fortfarande när vattnet går in över sittbrunnskanten. Hur bra som helst. Tog sen ett halvt varv med Adventure. Den känns liten och lätt i jämförelse. Kunde inte låta bli att leka lite utanför kanothuset innan jag åkte hem. Om jag ska fortsätta att sälja kajaker så får det bli Etain härnäst. Två kajaker borde vara nog.

12/8

Paddlar långsamt efter åstranden. En liten vadarfågel nästan sätter sig på kajaken innan den upptäcker sitt misstag och försvinner i vassen. Fotograferar de blommor jag ser i gränsen mellan vatten och land. Makar in kajaken mellan några grenar för att komma nära vita blomrankor som slingrar sig upp runt vasskolvar. Just dit jag ska med fören plaskar det stort. En bäver eller en stor fisk? Jag backar ut i ån ifall det är en bäver. Jag vill inte tränga in en bäver så den måste försvara sig. Flytande mitt i ån spanar jag över vattenytan. Efter en stund kommer en liten bäver upp. Den simmar rakt emot mig innan den dyker igen. Så en kort stund simmar den ganska nära kajaken innan den försvinner. Sedan ser jag den på längre avstånd. Den simmar bortåt. Jag vänder och gör mitt vanliga åvarv.

19/8

Tisdagspaddling. Jag hade efterlyst sällskap så vi var 4 paddlare. Kalle visade på en bäver. Anette kom direkt från jobbet. Lennart lyfte upp sin VKV Lisa på axeln och svingade upp den på biltaket. Jag svängde runt med min Adventure och stilade med manövrerbarheten. Det blev mot slutet regn och temperaturen sjönk till 11 grader.

24/8

Paddlade på ån och gick iland då solen gick ner. Vattnet som en spegel. 5 bävrar. En bäver simmade ut från vassen kanske 7 meter framför mig. Jag bromsade först med ena paddeln och sedan med den andra innan bävern försvann med ett stort plask. 2 hägrar och jag fick se hur den lilla vadarfågeln ser ut. Efter en titt på nätet tror jag att det är drillsnäppa. Paddlade min Nordkapp. Försökte ordna med mjukare knästöd, som sitter fast. Det är en underbar båt.

2/9

Tisdagspaddling. 5 kajaker, hägrar och bävrar.

Bild. Kajaker glider över spegelblankt vatten.

7/9

Följde med Kalle på Havspaddlarnas kajakorientering i Mälaren. Bra fart. Nästan för bra. 11 kontroller avverkade vi. Stötte på örnar i Granfjärden. Mötte ett gäng utbytesstudenter som paddlade kajak och tältade på Norrskär. Man får se Mälaren mer nära på det här sättet. I stället för att paddla förbi. Solen började gå ner när vi närmade oss Sundbyholm. En stor måne trädde fram. I båthamnen just innan vi skulle paddla in i ån till Mora översvämmades luften av flera hundra svalor. Som ett stort moln. Vi låg stilla ett slag och lyssnade på svalornas läten.

Bild. Kalle och hans kajak

9/9

Paddlar runt i ån och pratar med Lennart. Samsas med bävrarna. Lennart får tillfälle att testa sin nya regnjacka.

19/9

Kanotsällskapet firar 80 år. Bland annat med en tur runt Sundbyholmsön. 18 kajaker lade i från klubbhuset och MestUtes brygga.

Bild. Några lade i kajakerna vid Mora.

I förgrunden Håkans P&H Sirius.

16/9

Solnedgångspaddling. Tranorna överraskar mig med att stå i vassen. Möter Daniel och ett par andra kajakister. Jag följer vasskanten. Ett plask bakom mig får mig att backa. Där syns en stig in genom vassen. Ett utmärkt ställe att bygga sin hydda på. Skyddad av sankmark. Många gäss passerar söderut. En fotograf sitter tyst och fotograferar tranorna på andra sidan ån. Jag blir fotograferad då jag tyst passerar. Det börjar bli kallt och jag funderar på att åka hem när Johan dyker upp. Vi följs åt och pratar oss runt ett extra varv. Johan ser något stort som rör sig mycket snabbt straxt under ytan. Vi ser många bävrar. Då jag åker hem har temperaturen sjunkit till 10 grader.

20-21/9

Eskilstuna Kanotsällskap paddlade i Lurö skärgård i Vänern. Monika och hennes kompis Lisen, nyblivna medlemmen Finn och Lennart och jag. Mycket fint museum på Vithall. Så här utanför sommarsäsongen fick vi tälta vid Luröbåtens brygga. Mat och prat i solnedgången. Det spåddes om motvind på upp till 20 sekundmeter eftermiddagen nästa dag så vi gav oss av på morgonen tillbaka till Ekenäs. Vi satt i bilarna vid lunchtid. Väderomslaget kom först dagen efter men lika bra att vi tog oss hem.

Bild. Lisen, Lennart och Finn funderar över vägen.
Bild. Monika funderar över vägen.

Skärgården är ofta gles med horisont på båda sidor. Kajaken blev alldeles lerig delvis tack vare att jag halkade vid en dyig landstigning. Så gick jag grovt på grund och behövde hjälp att komma loss.

Bild. Gelcoat på grundet.

Mina dyra paddelskor har fått stanna hemma. Foppatoffelplagiaten från långt-bort-i-stan är helt suveräna.

23/9

Tvekade, men bestämde mig till slut att åka till ån efter jobbet. Jag fick sällskap av Anette och Kalle. Vädret har slagit om och blivit kallare. Kvällen blev mörk natt. Ingen krusning på ån annat än efter kajakerna, ankorna och bävrarna. De upplysta broarna vid Vilsta speglar sig i vattnet.

Det blir nog fler tisdagspaddlingar men då med mer kläder. Fick låna poogisar av Görgen och det var tur. Temperaturen sjönk ner till 4 grader då jag åkte hem.

30/9

Kvällspaddling. Fick sällskap med Johan. För varje vecka går det åt mer kläder. Dimmorna stiger när mörkret faller. Paddlade själv sista biten. Jag fick min träpaddel utbytt på grund av fabrikationsfel. Den nya paddeln har mer spänst och jag upplever den som lättare. Som den förra paddeln är den tyst. I mörkret komman man nära bävrarna. En samling gäss som lagt sig till ro i ån för att sova blev skrämda och lyfte.

Det är så vackert när det blir mörkt. Jag kommer att paddla varje tisdag efter arbetet så länge det går.

Bild. Ån i mörker.

10/10

Om jag inte paddlar på någon vecka så blir behovet överhängande. Slutade ett par timmar tidigare från jobbet och kom ut till Sundbyholm innan det var mörkt. Ett par båtar var på väg ut och in i hamnen. Båda hade lanternorna tända. Jag höll mig efter stranden och ingen båt var i närheten när jag paddlade över till Räfsgarn. Paddlade med träpaddeln för den är tystare men det låter ändå något. När jag slutade paddla hörde jag många ljud från sjöfågel. Det var gott om insekter i lä bakom ön och fladdermöss började flyga runt mig. När jag kom till Räfsgarns ende blev det snabbt påtagligt mörkare.

Bild. I kajaken. Solen har gått ner. Räfsgarn till vänster Benklädet till höger.

Rundade Benklädet och satte min Navilight på mössan. Tidigare har jag bara haft den som lykta i tältet men såhär använd är den perfekt. Jag syns men ljuset från lampan stör mig inte. Efter kanten på Räfsgarn blev det ännu mer mörkt och jag tog fel på var jag skulle vika av tillbaka mot Sundbyholm och Tegelviken. Jag höll kurs mot en lampa på stranden i tron att jag skulle se var jag var när jag kom nära stranden. Månen steg upp som en apelsin snett bakom mig. Lampan på stranden började röra sig. En eld flammade upp en kort stund. En röst från land frågade om jag satt i en kajak och om jag fiskade. Kanske ohövligt men jag svarade bara kort. Paddlade ut lite igen och försökte känna igen öarna. En bäver simmade strax intill. Jag såg Räfsgarn och Alholmen och bestämde mig till slut att vända åt rätt håll. Vid stora bryggan i hamnen låg jag en stund och tittade på stjärnorna. Sen tände jag alla lamporna i belysningen på huvudet och letade mig hem genom Ramsundsån.

14/10

Paddlar själv på ån efter jobbet. Räknar nu inte med att någon annan ska komma och paddla längre. Tänkte att det här kanske skulle vara sista gången på grund av att det blir för mörkt, men kvällen var ljus. Såg inte särskilt mycket i vart fall. En fisk vände upp magen vid fören just som jag kom farande. Jag tänker att den kanske stod och sov tills den nästan blir påkörd av mig. Paddlar fortfarande med träpaddeln. Jag vägrar att kalla den pagaj. Pagaj är danska och betyder paddel. Eller hur?

19/10

Bild. Packningen upplockad på Stora Sandskär.

Bestämde mig för att äta ute i dag.

I norra delen av Blacken hörde jag en motor från ett stort fartyg. När jag spanade såg jag en stor båt som verkade befinna sig vid Torshällaåns utlopp. Fatyget som inte var det allra största passerade mig just innan jag gav mig av in i Fulleröfjärden. Egentligen hade jag tänkt ta mig till öarna alldeles utanför Västerås. Det var en ny plats att paddla på för mig. Mitt i Fulleröfjärden med sikte mot Melba. Med farleder på båda sidor var min uppmärksamhet stor. Helt plötsligt ändrade jag mig och tog i land på Havspaddlarnas klubbholme. Åt, skrev i loggboken, plockade lite skräp och tittade på segelbåtar. Vinden hade tilltagit, såg jag. Ett passagerarplan hade just lättat från Västerås och såg ut att svänga mot Oslo eller kanske London. "Om de tittar ner så ser de mig", tänkte jag.

2/11

Förra veckohelgen då Havspaddlarna tillsammans med Eskilstuna kanotsällskap skulle göra en kompispaddling runt Nyckelön vid Kvicksund så var flera av oss sjuka. Christer och jag tyckte det var synd och gjorde om turen det här veckoslutet i stället . Vi fick sällskap av Anders.

Det ser så mysigt ut, vattnet man ser då man passerar med bil mot Kvicksund.

På turen såg vi en väldig bäverhydda. Åt mackor vid en liten badplats halvvägs. Trevligt sällskap.

Jag var inte van vid Nordkappen och jag har försämrat sittställningen när jag försökt förbättra den. I sommar får jag mixtra med det.

9/11

Framåt kvällen kom jag iväg på en liten å-tur. Paddlade Etain, som jag funderade på att sälja ett slag men som nu är den kajak jag helst sitter i. Använde träpaddeln. Kändes ovant men fungerade till slut bra. Äntligen kom jag i min nya torrdräkt, efter mycket krånglande, men jag kommer inte ur den utan hjälp. Provade nya paddelhandskar jag köpt på Biltema och de är suveräna. Gjorda som överdragshandskar för motorcyklister.

Nedåt Snopptorp eldar några gubbar som vanligt vid eldstaden. Det verkar ha trevligt. Ser ut som snö i skidbacken. Det är ryttartävlingar vid ridskolan. Strålkastarna lyser upp träden. På avstånd ser det ut som rök. Närmare som det vore frost på träden. Jag skrämmer alla fåglarna i ån. Ligger en stund stilla vid bryggan innan jag rullar upp kajaken till kanotladan.

Bild. På pålarna till den gamla bryggan växer blommor och mossa.
Bild. Lillsjön.

Lillsjön på hemväg.

23/11

Jag var lite tidig så jag paddlade efter kanten av halvön vid Sundbyholm. Tittade närmare på de gamla stolparna som en gång burit upp båtbryggorna. Mötte sedan Finn och kom överens om att vi skulle paddla runt Ridön.

Intensivt samtal till Norrskär där vi åt. Fortsatte sedan delvis genom Lillsjön. Solen hade länge döljt sig bakom täta moln men idag lyste den med matt sken. Fåglar låg på vattnet i stora flockar. Bävern hade fällt ett träd över kajakhamnen på Norrskär.

Bild. Finn sätter på sig flytvästen på Norrskär.

29/11

Åtur tidig morgon. Träffade Alena vid kanotladan. Hon och Kalle skulle till Västerås och paddla Adventspaddling med Havspaddlarna.

Min torrdräkt tar fortfarande mycket tid att ta på och av. Mina MC-handskar knasar sig när jag ska ta på dom. Kom slutligen iväg. Min Adveture ligger stadigt i vattnet. Ska ta bort ryggstödet i sommar så det blir lättare att komma i den. Grått. Ganska vackert. En bäver plaskar. Några har slängt en parkbänk i vattnet. Jag ser en vit and med svart huvud. Ser inte skarpt. Glasögonen ligger i kajaken. Gör några skarpa svängar och tränar lite på att bromsa innan jag går upp. En stor rovfågel skräms av mig och försvinner. Små kulformade snöflingor ligger på bryggan. Dörren till Ladan har svällt och är besvärlig att få igen.

7/12

Mötte Kalle och Heikki i Tegelviken. Vi paddlade efter kanten på Räfsgarn och sen ut till Grävlingen. Närmare Grävlingen blev sjön ganska stor och jag undvek det grunda området söder om ön. Efter en kort andhämtning i lä så vände vi in mot Lillsjön. Jag paddlar sist och ser en bit ut från Grävlingen hur vågorna kommer från två håll och ibland sammanfaller till kort, hög brytande sjö. Heikki har just passerat när sjön reser sig bakom honom. Jag tar en annan väg. Kalle och Heikki väntar på mig ser jag. Lite senare kommer vanan med vågorna och så lugnar sig sjön. Vi paddlar i motvind i stort sätt resterande väg. Fikar på Sundbyholmsöns norra del och tar en liten avstickare ut i Granfjärden. Tittar på en ny bäverhydda och får paddla ett stycke genom tunn is. Sen transportsträcka hem. Mängder med sjöfågel en halv kilometer bort.

Bild. Min kajak vid bryggan. Leriga fotspår på bryggan.

Det var lerigt på Sundbyholmsön.

13/12

Luciapaddling på ån. Alena med glitter runt huvudet och vitt linne. Tomtemössor. Mycket fika och glögg. Alena, Anette, Jan, Kalle och jag paddlade. Till kanotladan kom också Monika och Anders.

Bild. Jag med tomteluvan. I kajaken framför Anette.

Notera adventsljuset i flytvästen.

17/12

Efter jobbet paddlade jag i ån. Det verkade lite tokigt, mörkt och -2. Men jag kände mig glad när jag började klä på mig för att paddla.

Det krasade när jag la i från bryggan. Trodde till en början att det bara var is just där men det var stora partier där isen börjar lägga sig. Nedströms Skjulsta fick jag dra mig fram genom isen och paddeln halkade på isen någon gång. Efterhand blev kajaken frostig och ett lager is byggde på där jag drog upp vatten med paddeln. Det är vackert när det blivit mörkt. Genom att paddla i rätt tempo höll jag mig lagom varm. Slutade efter ett och ett halvt varv, medans det ännu var underbart.

Bild. Kajakens frostiga för vid bryggan.

Paddlaråret 2014 gjorde uppehåll på grund av vinter mellan 11/1 och 8/2 annars paddlade jag ganska regelbundet. Den varma och ljusa delen av året har jag försökt motionera med kajak 2 gånger per vecka. Dels med den traditionella tisdagspaddlingen och dels med någon paddling på helgen. Mycket på Mälaren. Jag har också gjort en givande ensamtur med övernattning på Hjälmaren.

Så har jag varit med Eskilstuna kanotsällskap på Vänern och deltagit i 80-årsfirandet.

Stora upplevelser har varit kvällspaddlingarna på ån och en nattpaddling i Mälaren.

Det var roligt att äga och att renovera en VKV101, men det var inte min grej att paddla den så den sålde jag trots att den var vackert gul med blå insida. Paddlade den bara en kort sväng i ån. Bestämde mig för att sälja den medans jag ännu hade glädjen av att inte ha vält.

Sålde Malawin för att den är svårkontrollerad vad gäller styrningen i hård vind. Köpte i stället en Nordkapp. Visserligen är den långsammare men den är mer följsam och levande.

Också Icefloe blev såld. Min Icefloe var en duktig kajak, men jag tyckte att jag skulle minska antalet kajaker. För att göra förlusten mindre kännbar kan jag skylla på att Icefloe inte fungerar så bra i strömmande vatten eller i motvind.

Så har jag köpt en vacker pagaj, som nu verkar hålla.

En torrdräkt är ett annat stort inköp. Den var till en början omöjlig att få på. Men efter viss ändring och träning så är det nu möjligt att använda den.

Kan också nämna att jag lyckats rolla ett par gånger och att jag genomfört Orust runt. Kom som vanligt sist.