Till årets slut - längst ner på sidan.

2/1

Paddlade på ån med Anders. Innan Skjulsta stod en mängd fåglar på isen. Det såg ut som det gick att paddla på sidan om men helt plötsligt var vi mitt uppe i att bryta is. Det syntes inte var isen började och slutade.

Anders i sin åkajak. Brutit is på ån.

Anders i sin åkajak. En Malik.

Provade att försöka få ner mina största kollin i Trapperns luckor. Trangian gick ner utan problem. Mulliga sovsäcken gick att pressa ner på några minuter. Det gick också att få ut den, men det var besvärligt. Alltså borde jag kunna använda Trappern på längre turer också.

6/1

Issörja vid bryggorna.

Trapper Adventure. Eskilstunaån.

Åtur med Anders. Vi mötte Karl och hängde med honom en bit. Sol och -5º. Issörja och tunna isflak som blev tjockare ju längre vi paddlade. De tunna flaken vänds av strömmen och ibland sticker en iskant upp ur vattnet som en stor fiskfena.

13/1

Var nere vid kanothuset och tittade. När jag klev ut på flytbryggan så rörde den inte alls på sig. Den är fast i tjock is. Ska man paddla därifrån så får man sätta sig i kajaken på isen och åka ner i vattnet. Säsongen är slut för mig.

Såg hur mycket en Trapper Adventure kan bära och jag kan bara lasta 16 kg med min kroppsvikt. Så långturer med den blir nog inte aktuellt.

11/3

Besök på Vildmarksmässan.

Jan provar Sea Pearl.

Trapper Aral

Trapper Aral, En Albacore med nytt däck.

Tillverkad av Tahe. Designad av Hans Friedel. Satt bra i den. Synd att jag inte provsatt Malawi som väl är en Barracuda/Royal med nytt däck. Barraqudan gick bra i vattnet, mindre avdrift, fast Jag satt inte så bra i den. Nu är det nog skillnad.

17/3

Isen är nästan helt borta i ån, bara lite kvar i kanterna på en del ställen. 3 grader och tunt regn hänger i luften. Många fåglar i och runt ån. En stor rovfågel cirklade över skogen bakom minigolfbanan. Så försvann den i låga moln. Gässen varnar för att jag är i närheten. Vid Skjulsta stod en mängd vitfågel på ett stort isflak som satt fast i ön. Jag såg skräp i vasskanten som jag började ta reda på. Jag städar varje gång jag paddlar i ån. Nu var jag med ryggen mot isen. Plötsligt kom alla fåglarna i luften och svävade runt mig och skällde ut mig. Efter att ha rundat ön fick jag idén att låta kajaken skära av isflaket så det skulle driva iväg, som jag gjort när isen la sig. Med isen var tjock. Förmodligen skulle jag kunnat gå på den. Jag gled upp på iskanten ett par meter. Kasade runt med hjälp av paddeln och gungande rörelser med kroppen. Till sist gled jag tillbaka i vattnet igen.

Det går bra att paddla och jag är inne på mitt andra varv när jag känner kylan kommer krypande genom sitsen och upp i min rumpa. Spurtar tillbaka till kanothuset där jag pustar ut i vasskanten. Hittar en pinne fullständigt rengnagd av bävern.

Kajaken, skräpet och bäverns pinne.

Jag har inget emot att göra reklam för kapellet. Det är bra grejer.

24/3

Försökte kajaka i Mälaren men rutten is låg fortfarande i vägen i Tegelviken. Vände uppströms i ån till dess det inte gick att komma längre. Lite svårt att vända kajaken i den trånga ån. Tofsvipor stördes av mitt plaskande och gav varningsläten. På tillbakavägen sprang 3 rådjur om mig, utefter åstranden. En bock och två honor. Bocken hade ulligt skinn på sina horn.

Isen spärrar vägen ut i Mälaren. Här går det inte att komma längre.

Försökte ordna en bra sittställning. Tog bort skumgummit under vingarna och använde VKV;s sittkudde. Det blev ändå inte riktigt bra.

25/3

Gösta utlagd på Blocket. 27/5 togs annonsen bort. Han blev inte såld. För kallt väder? För dyr? Fel formulerad annons?

27/3

Greps av ånger när jag såg Göstas annons på Blocket. Det måste väl gå att göra något så att man kan sitta i båten! Lånade en vinklad bit i hårt skumgummi på jobbet och åkte till Gösta. La skumgummit som stöd för låren och paddlade iväg för att känna hur det blev. Tänkte att jag kunde ta samma väg som senast - bara i den lilla ån så skulle jag i alla fall märka en förändring.

När jag lastade ur bilen flög en stor formation av tranor förbi rakt över mig. Jag paddlade iväg och när jag kom till åns mynning i Mälaren så var där bara ett 20 meters bälte med is-sörja, några större isflak, pinnar och vass. Det gick att komma igenom. På vägen ut på vattnet kom ett par nyfikna grågäss som flög runt mig varv efter varv. Sjön var full av pinnar och stockar. Med alla kläder kändes den kalla vinden bara skön och solen värmde vårlikt. En stund senare började problemen uppenbara sig i form av domnande ben och jag la mig i lä vid stranden. Ett plask bara 5 meter bort. Det måste varit en bäver som satt där på strandkanten. När jag ordnat min sittställning på ett annat sätt och satt på kapellet såg jag att bävern låg i vattnet 10 meter bort. Den ville väl tillbaka till sin strand. Det såg ut som en ny bäverhydda. Hoppas den får vara i fred. Det gick inte att ordna till sittställningen så jag gav upp och satte knäna i mitten av sittbrunnen. Så paddlade jag ju förr. Och så här ska den här kajaken paddlas. Nu passar det mig inte så det blev en avskedspaddling resten av turen. Isen har pressats upp mot öar och bildat isväggar en till en och en halv meter höga. När jag paddlade förbi smällde det och en del av isväggen lossnade. Ett tag senare passerar jag ett bälte med drivis. Jag tänkte på Titanic och saktade in. Det behövdes. Isblock i sjögång måste man var försiktig med om än i miniformat.

30/3

Rollkurs med MestUte. Gjorde till slut några rollar. I början på nästa vecka finns bilderna så jag kan se hur det egentligen såg ut. När man sitter där upp och ner har man en liten uppfattning om vad som händer egentligen.

31/3

Tittade på Jans nya Seabird Qanik. Paddlade en kort stund på ån, men det var för kallt.

Jag tittar på Qaniken.

"Men kör ner huvet i hålet bara!"

1/4

Projekt Nordkapp rullar igång igen.

7/4

Åpaddling med Thomas och Jan. Trots bara någon plusgrad drog sol och påskledighet ut många kajaker på vattnet. Jan visade mig ett exemplar av The Dreamtime Voyage around Australia kayak Odyssey. Oj, den vill jag ha.

Jag paddlar Adventure

9/4

Gav mig ut på ån i klubbens Nordkapp RM. Kände igen uppförandet lite från min egen Nordkapp. Fast med rodret uppfällt var min egen roligare, hur den är nu med skäddan bortsågad återstår att se. Nordkappen känns mjukare att kanta än min Trapper Adventure. Den håller inte emot på samma sätt vid kantning som Trappern. Som skäddakajak för packning och hård behandling verkar Nordkapp i mjukplast toppen. Och jag sitter mycket bra i den här kajaken.

Thomas, Jan och Kalle dyker upp på vattnet. Senare, när jag sitter i bilen och åker från kanothuset hör jag tranorna skrika och ser kajakerna ligga stilla borta i åkröken där tranorna brukar hålla till.

15/4

Räddningsövningar med Havspaddlarna i Lögarängsbadet. Hade Kanotsällskapets Nordkapp RM. Gick upp för första gången mellan kajakerna. Det har inte gått tidigare. Uppgång från sidan är ganska lätt. När det gäller att rädda en annan kände jag mig ganska bortkommen. Det är bra med träning, också för den som ska bli räddad. Testade roll några gånger men det fungerade inte. Nästa gång ska jag ha min egen Adventure och träna självräddning och roll.

21/4

Greps av en plötslig längtan efter att få paddla. Och solen kom fram och det fanns tid. När jag kom till ån satt Kalle vid bryggan i sin kajak. Vi slog följe. Hans kajak har gått 500 mil berättade han. Han sa att nog kunde min Adventure bära packning för några dagar. Jag tror honom.

Vi tänkte ta reda på en stor skräppåse som kom flytande. I den låg 2 andungar. Levde eller var döda? Vi la upp påsen på stranden. Ett andpar var alldeles i närheten. Kanske var det deras ungar.

Kalle på ån.

22/4

Min Adventure fick bada i Lögarängsbadet i Västerås. Spelar ingen roll vilka kläder jag har. Jag fastnar ändå när jag ska ta mig ur när jag är upp och ner. Idag så pass att mina våtdräktsbyxor gick sönder. Det måste jag fixa genast.

Det är inte alltid så kul att träna flottöruppgång och roll som inte lyckas. Men det är nyttigt.

28/4

Grågässen med sina ungar.

Paddlar min Point65 med Anders på ån. Jag får lite bakvärk efter 1½ varv. Kanske den går till försäljning.

Träden spricker ut. Grågässen visar sina ungar för första gången. De skiftar i grönt. Ett par verkar ha samlat ihop alla ungar. Rovfågeln som brukar sväva över vassen mitt emot kolonin håller på att samla kvistar till sitt bo. Doppingen har sitt bo på en liten vassö. Svalorna har kommit.

Från serveringen i Skjulsta ligger våffellukten i ett stråk över ån.

2/5

Tillsammans med Monika och Maggan en tur i ån. Nu från Sandbankarna och ut i Hjälmaren till Lilla Kvisslaholmen. Hoppade runt mellan stenarna tills jag slog på ändan och bröt sönder en stubbe. Gamla gubbar tror dom är 20.

Maggan i Monikas P&H

Strax nedströms Bibybron finns det några öar och där är väldigt vackert. Det var också en vindstilla dag med solsken och björkarna börjar slå ut. Såg en vattensork och en mycket liten rovfågel av en sort som jag nog inte sett förr. Tyckte mig höra rördrom.

Mitt sätt att kliva i och ur en kajak med ganska liten sittbrunn är mindre bra. Slagsidan blir stor och rörelserna okontrollerade.

Kabbeleka

5/5

Försökte ta mig söderut på ån från kanothuset i Vilsta. Passerade bara ett upptag, det vid Skjulsta. Det gick inte att använda de bryggor som kommunen iordningsställt detta på grund av för stark ström och för högt vattenstånd. Paddlade nära forsen i Rosenfors. Det kan vara svårt att upptäcka stenar strax under ytan. Det går bättre att kliva i och ur när jag använder paddeln som stabilisering strax bakom sittbrunnen och håller handen om paddeln och i sittbrunnskanten samtidigt. Fikade i kajaken bland nedhängande träd. En sädesärla kom och tittade på mig. Det blåste så mycket så att en våg slog in i sittbrunnen. Jag använde inget kapell. Morsade på flera kanotister från klubben. Såg en ny bäverhydda och kunde se kärrhöken på mycket nära håll. Kabbelekan blommar och änderna har mycket små ungar som är ute och simmar.

12/5

Paddlade med min nyrenoverade Nordkapp MHM, Modified Hull Modified, tillsammans med Jan till kajakmässan i Västerås. Kajaken går som en dröm.

Min och Jans kajaker på Stora Sandskär
MHM och Arne på Mälaren.

Redan utanför båtbryggorna i Tegelviken märkte jag hur opåverkad MHM var av att vågorna studsar mot bryggorna och gör sjön gropig. Sedan i motvinden som inte verkade bromsa mycket och hon tog motvågor med en mjuk graciös gång. Vågor från sidan är inga problem och snett bakifrån ganska ok.

Vår färd var inte helt spikrak, och vi tog östra sidan av Ridön hem. Vi kunde inte söla för mycket på ditvägen. Vi ville ju se mässan. Fast det var ju inte så intressant med ny kajak för mig nu. När vi kom hem var i alla fall jag riktigt trött.

Kajakmässan i Västerås.

Längst till höger syns MHM.

Kartbild över hur jag paddlade.

18/5

Runt Räfsgarn och Benklädet och hit och dit med vågorna från olika håll strax utanför Benklädet. Det går att paddla utan last i Nordkappen men bara en sån sak som att ha vattenflaskan på däck påverkar balansen. Om jag har prylar med mig som väger minst 5 kilo blir hon mer stabil. Hon går lågt i vattnet och vågor slår ofta upp på sidan av kapellet och ibland helt över det. Kapellet från Gösta håller inte tätt men om jag drar åt Kanuk-kapellet blir det hyfsat tätt. Reed har vårrabatt på kapell så jag tog mått på sittbrunnen. Blir lite osäker på hur jag ska mäta. I innerkant på sargen? I ytterkant? Eller i mitten?

Samtidigt testar jag en kamera med gps. Fick en bild över hur hit och dit ser ut från ovan.

19/5

Med Anders och Görgen i ån. När man ändrar åns vattenstånd påverkas djur som lever i vattenbrynet. Doppingens bo ligger nu i vattnet. Det blir inga ungar i år.

Full fart på vattnet. Vid rundningen av ön Vid Tunafors satsar jag rakt ut i strömmfåran. Vattnet tar tag i kajaken och jag är nära att välta.

Vi åkte sedan ut med en kanot till klubbens hus vid Mälaren. Tittade på en gammal klenod som tillhör klubben och fortfarande paddlas.

En gammal kajak.

VKV i fanér med dukklätt däck. Det är en VKV46 som är 58 cm bred. En smalare kajak på 55 cm hade betäckningen K1-45. Byggåret är omkring 1952 med tanke på sargens utformning och det dukade däcket hälsar Ingvar på Vitudden.

Anders nya kajak.

Javisst ja, Anders paddlade sin "nya" kajak, en Bengtsforskajak.

27/5

Medans jag lyssnade på näktergalen lagade jag klubbens Fix-Fax. Testade den sedan några svängar på ån.

Kajaklagning En fixad Fix-Fax

3/6

Endast 8 grader på morgonen. Köldrekord i Stockholm i går. Runt Grävlingen. Tillbaka genom Lillsjön. Med minimum last. När jag kom ut i Mälaren passerade jag en grupp kajaker. MestUte hade kurs. Morsade och paddlade vidare. Ville inte störa. I sidsjön utanför Grävlingen blev det någon gång en balansakt. Nya kapellet passar fast det är lite stumt. Ska väl vara så så att det sitter fast ordentligt. Undersöker olika sätt att packa. Kompassen som man spänner fast i däcklinorna kan jag använda. Mot slutet av turen kom jag in i ett energibesparande sätt att paddla. Börjar fundera på Orust Runt.

Ån mot kanotladan.

Med MHM på ån mot kanotladan.

7/6

Igår la jag ut både Point65 och Gösta på Blocket. En man var här direkt och tittade men kunde inte bestämma sig. Det gjorde nog jag: Jag måste ge Gösta en chans till. Undrar vad en sits från Necky kan göra?

10/6

Åpaddling med Jan, som provar klubbens Seabird Discovery. Köpare hämtar min Point65. En fin kajak, men jag paddlar den ju inte.

Beställt en Necky-sits från Horisontkajak och anmält mig till Strängnäs Kanotmaraton.

15/6

En utflykt i Granfjärden med Jan.

Testade MHM genom att packa allt som kan tänkas behöva följa med. Den rymmer faktiskt mindre än min Gösta. Det går att få med det jag behöver om jag löspackar. Trots den mycket tunga packningen kom Nordkappen inte ner i vattnet som jag hade trott. Däremot rullar den mer i vågorna. Den går alltså bäst i vågor med en last på ungefär 5 -7 kg vilket med mig blir strax under 90 kg. Det kan vara svårt att gå i och ur. Där visar sig rankheten och trots stor sittbrunn är det ändå lite på gränsen för mig. Jag sitter bra i den och kan sitta mycket länge utan ont i ändan.

Jag hade ökat vinkeln på paddeln men det resulterar bara i att det plaskar och jag lyfter vatten. Det kan också ge en snedbelastning eftersom det ena paddelbladet kommer i en annan vinkel genom vattnet. Det slirar mer.

Författaren på väg mot Granfjärden.

16/6

Hur var det nu man skruvade - Tappade inställningen. Testar med 213 cm 45°.

18/6

Tog bort sätet från Gösta. Provade olika möjliga sätt för att kunna sitta som jag vill. Det verkar svårt.

19/6

Provapåpaddling i ån. Tack vare sol och att vår ordförande visat upp klubben i lokaltidningen är det många kajaker ute på ån. Flera som aldrig paddlat förr.

24/6

Vinklade Göstas sits uppåt i framkant och flyttade fram den ett skruvhål. Testade nu i ån om jag kunde sitta länge i kajaken. Det gick. Perfekt vinkel på sitsen. Utrymmet för knäna under däcket är inte optimalt men fungerar ändå bra. Fötterna hamnade i en annan vinkel. Styr nu med tåspetsarna. Nu behöver jag nog inte sitsen från Horisontkajak. Mötte Jan i ån och han slog följe med mig. Anders var också ute.

Här kommer Jan i sin vackra Qaniq.

Ankor med nästan fullvuxna ungar låg vid bryggan. De hade skitat ner bryggan helt förskräckligt. Förstår inte att så små fåglar kan skita så fruktansvärt. Tranorna skrek ihärdigt inifrån sin boplats. Såg att doppingarna hade fått ungar trots det översvämmade boet. De hade väl hunnit ut innan översvämningen. Fyra ungar var en bra utdelning. Tre gässpar hade tillsammans mer än 20 ungar. När jag närmade mig skickade föräldrarna in ungarna i vassen. Höken svävade som vanligt och spanade efter byte.

26/6

Prova på paddling. Många kajaker på ån. Trevligt sällskap. Vackert väder.

1/7

En lyxtur över dagen till Stendörren tillsammans med Jan. Vi snirklade runt bland öarna. Drev sakta med kajakerna. Tog oss fram där kajaken nästan var för bred och för djup. Genom vågor, sol och regn. Fåglar, fiskar och blommor.

Jans Qaniq

Jag paddlade Adventure. Om sittbrunnen var längre fram skulle den gå mjukare i vågor. Friedel ville ha den så här för att den inte skulle gräva sig ner i vågen framför när man surfar. På nya Adventure som nu heter Eyre är sitsen flyttad fram en aning.

Viol i klippskreva

Man är inte så hög när man sitter i en kajak. I sjön på tillbakavägen syntes ibland bara halva Jans överkropp bland vågorna.

För att kunna paddla tillbaka under en av hängbroarna blev det en liten omväg. Vi passerade en plats som är en populär naturhamn. Fem båtar trängdes i viken. En ö med vitfågel var strax intill. Jag passerade 10 meter från ön och såg duniga måsungar strutta runt där. Ingen av de vuxna fåglarna reagerade. De är vana vid människor.

3/7

Prova på paddling för sista gången i år. Ett propagandaväder. Ingen vind lagom varmt och sol. Efter allt regnande mycket högt vattenstånd och stark ström. Jag fegade och släppte inte nybörjarna runt ön vid Snopptorp. Lossade lite på ryggstödet i Gösta. Känns som om ryggproblemen som tidigare blev värre av paddling kan komma att försvinna. Skönt.

8/7

Kvällspaddling på ån. Varmt, stundtals regn och mycket strömt. Jag har inga regnkläder men torkar mellan regnen och jag behöver inte frysa. Ån får flyta fritt. Dammluckorna är helt öppna. Det är stora krafter i strömmande vatten. Jag aktar mig för att gå in i den skummande forsen. När jag tar det mycket lugnt och beräknande så fungerar allt utan så mycket problem annat än att kajaken styr åt olika håll själv. När jag paddlar på lite så ser jag att skummet slår upp på förens ena sida. Tack vare att jag har Gösta blir det ingen problematisk situation.

14 - 15/7

Tillsammans med 7 andra av klubbens medlemmar gjorde vi en soft paddlingstur bland öarna i norra Vättern. Monika hade kollat upp med en kanotklubb i området och fått bra anvisningar om var det var fint att paddla. De som sköter reservatet har tagit hänsyn till naturen och de intressen som finns för att utnyttja den. Man har styrt grupper som vår till den ö där vi tältade genom att ordna med toaletter och soptömning.

Naturen här är annorlunda. Stora klippblock både ovanför och under vattenytan. Korta vågor som studsar mot klippiga stränder. Skog på öarna även de yttersta ut mot Vättern. På baksidan av öarna kan man hitta trånga passager lugnt vatten med vass som en insjötjärn. Träd som växer först uppåt sedan nedåt och sedan uppåt igen såg jag vid två tillfällen. En björk och en tall. Träden blir som ringar. Ibland trångt mellan öarna och grunt och fullt med sten där bara kajaker kan ta sig fram.

Conny väntar på att få komma iväg.

Första dagen var uppehåll men mulet. När vi kom till ön där vi skulle slå läger började det regna. Blåsten driver upp sjö. Snart blev det uppehåll. Vi grillade och pratade. Sedan regn igen i 10 taget så det var passande att gå in i tältet och sova. Min gummimadrass från 80-talet har förlorat en av sina proppar som håller luften inne. Därför hade jag köpt ett minimalistiskt liggunderlag som hopfällt inte är större än 15 x 4 cm. När jag kom hem från affären och rullade ut det såg det ut som att det var gjort för att lura folk. Som billigt smäck omöjligt att använda. Till min överraskning fungerade liggunderlaget bättre än den gamla luftmadrassen.

Canadagässens ungar var fortfarande duniga medans grågässen hemma i ån är nästan fullvuxna. När jag skulle paddla den sista biten in i båthamnen så backade jag kajaken för en dopping med 5 duniga ungar som simmande korsade min väg. När mamman dök så försökte den första ungen i ledet göra samma sak men flöt för bra för att kunna dyka.

Varning för att alltför glupskt äta frystorkad turmat. I ett fabrikat, inte Real, finns små förpackningar som dem som följer med när man köper skor eller elektroniska produkter. På dem står: "Do not eat". Ser ut som kryddförpackningarna som följer med snabbnudlarna. Inte så bra.

18/7

En tur på ån efter jobbet. Trodde det skulle regna på mig men jag paddlade i solsken och vindstilla. Det är vackert på ån. Några fullastade kanoter mötte mig. De la till vid Vilsta camping. Semesterpaddlare. Lekte i den lilla ån vid Vilsta herrgård. Vattnet strömmade på bra. Jag fällde upp rodret och snirklade runt den lilla ön. Fritidsfiskarna brukar fastna med sina drag i det ensamma trädet som står där. När det inte blåser är Gösta väldigt rolig att kanta. Jag viker ner honom till kanten på däcket och det snörvlar från aktern. Jättekul och spännande för jag vet att jag kan tappa balansen och få bada. Den här båten är bättre på att svänga med kantning än en del skäddakajaker. Undrar hur den skulle vara med skädda? Jag känner mig verkligen nöjd.

22/7

3 timmar på ån och min rumpa är ok. Min kropp kommer överens med sittställningen i Gösta. Flera kajaker på vattnet. Paddlar en stund tillsammans med en turist från Gävle. Grönlandskajakerna är i majoritet. När jag tar upp ska två till forsen i Skjulsta för att leka.

Gösta bland näckrosorna.

24/7

Idag, andra dagen på min semester, kom värmen. 25 grader, molnigt, sydlig vind. Provar min nya paddel.

Kortade av min Lendal-paddel som jag bytte jämnt med vingpaddeln. Sågade av 12cm på mitten. Skarvade delarna med en rörbit från vkv's självräddningssystem som turligt passade precis. I motvinden kände jag polyesterlukten rakt i näsan från skarven. Provade den i ån en stund tills det kom ett moln som verkade föra med sig regn. Den är något tyngre än vkv-paddeln som jag köpte ny 2009. Ändå är den helt bra som paddel i ån. Olika paddlar verkar söka efter olika sätt att paddla. Jag tror att det är bra för mig att använda olika paddlar.

29/7

Tätade skäddaboxen på Trappern med en särskilt vattentålig tejp jag köpt billigt på Sparhallen i Mariehamn. Det blev nästan helt tätt. Jag kommer aldrig att laga det här med glasfiber. Blir det problem hoppas jag att jag har tejpen kvar.

30/7

Bredvid östra Broklösskär

Pastasallad i sittbrunnen.

Runt Ridön med en barlastad MHM. När jag rundar en vassrugg varnar plötsligt gäss och lyfter. 15 gäss i en flock. De samlar väl ihop sig inför flytten till södern. Såg på nära håll ett doppingpar och en fiskgjuse som fiskade utan att lyckas. Tydligen har fiskgjusarna ungar i boet än. Vid ett bo som förra året var tomt hördes varningsljud och snart var en av föräldrarna i luften. Mellan Hummelholmen och Nysslingen hade öppningen jag och Jan paddlat i mitten av maj vuxit igen. Jag satsade mot det ställe där vassen såg tunnast ut och gled igenom. Bredvid Kurön fastnade paddeln flera gånger i näckrosor och jag höll på att tappa den. På norrsidan om Ridön motvind som blev sidvind hem över Blacken. Fällde upp rodret och gled över ett fiskenät. Gick så bra att paddla att att jag släppte min uppmärksamhet och fick hela underarmen under vatten. Hade en bra reflex som fungerade just här och ändan drog in kajaken under mig. Annars varmt i vattnet och nära en ö. Antagligen Stavskär. Aktade mig för att komma bland grunden utanför Äspholmen.

Hur långt var det? Mätte med Eniro. Jasså var det inte längre.

31/7

5 medlemmar i kanotsällskapet trotsar aldrig tidigare skådat antal mygg i Vilsta. Paddlar i ömsom regn och solsken. Ja lånade Monikas P&H Orion. Kul att paddla en riktig engländare. Trevlig stämning.

Ömsom sol ’msom regn.

4/8

Kvällspaddling på ån för motionens skull. Andra paddlare på gång i ån hela tiden från kanothuset. Alldeles extrema plask i ytan när jag väljer en väg efter kanten där vi inte brukar paddla. Är det bäver trots att jag inte sett någon eller har någon planterat in mal?

Ett bord med fasta bänkar har flutit in i vassen. Jag manövrerar ut till mitten av ån med kajaken som påskjutare. När jag skjuter på för hårt och fören glider upp på bordet börjar kajakens mitt lätta ur vattnet. Då blir det vingligt.

Möter några simmare som är på väg att hämta tillbaka en badbåt som drivit från badet i Skjulsta.

16-19/8

Jan och jag paddlar enligt min plan i S:t Annas skärgård. Torsdag, straxt före lunch startade vi från kajakcentret vid Mons camping. Focuserade på att komma iväg märkte jag inte magens signaler. Först efter att ett tio-tal öar passerats gjorde sig hungern påmind.

Vi pressade våra kajaker genom den smala öppningen mellan Marö och Lövholmen. Just innan vi lunchade såg vi ett par havsörnar på avstånd. Jag har en minnesbild av en ö vi passerar. Ljusgrön lövskog ner mot stranden och en bara till hälften lövad ek. Resten kala grenar som lyser vita. Torrt, torkat, vitt trä. Lunchen blev passande nog på Grytsholm, även om namnet kanske inte refererar till våra kokkärl. Till min fasa, nesa och förtvivlan upptäckte jag att min spritbrännare var borta och jag fick en minnesbild av att den låg hemma i tvättstugan. Jan ryckte in med sin gasbrännare. Inget problem. När jag packade ihop mina saker efter måltiden så dök brännaren upp packad på ett nytt och bättre ställe. Återseendets lycka var fullständig.

Öarna ligger tätt och när man tittar runt är det öar åt alla håll, så det gäller att följa med på kartan. Vi fortsatte mot nordost och passerade fyren nära Aspöjas sydspets. Genom smala och grunda passager tog vi oss närmare Aspöja. Det var mycket vattenväxter kring kajakerna. På ett ställe var det som att paddla på en äng. En liten and sprattlade runt i vattnet på ett underligt sätt. Vi undrade om något var fel och prejade anden mellan kajakerna. Jag uppfattade det som att den sökte sig till Jans kajak som är svart och vit. Medans den flydde från min vit, blå, röd, svart, gul. Jan tog upp anden. Såg inget fel och släppte tillbaka den i vattnet.

Ankan hoppar tillbaka med ett plask.

Tittade på berget vid Aspöjas nordspets.

Berget ner mot vattnet.

Funderade på att ta en glass vid kiosken straxt bredvid men avstod. Ingen var där just då och vi ville inte ringa och vänta på att någon skulle komma. Vände söderut utan att ta en absolut riktning. Snirklade runt i det som för någon dag sedan varit fågelskyddsområde. Smala passager. Av båtliv opåverkad natur. Vi började leta efter en övernattningsplats och tog till slut första bästa. Mitt tält kräver något att köra tältpinnarna i. Det blev Stora Äppelsätter. Tältplatsen var för min del inte något drömläge men matplatsen på berget hade både sol och sjöutsikt.

Första tältplatsen.

Dag 2

Vi började med att söka oss mot farleden och kände snart på håll igen fyren vi passerade igår. Vände mer mot söder. Tog en paus drivande mellan öarna.

Paus med nötkräm.

Funderade på att gå iland på Häradsskär (inte den med fyren) men tog ut riktningen mot Kupan och paddlade på. Lunchade och tittade på utsikten. När jag gick runt för att fotografera lösgjorde sig en orm från en fördjupning i berghällen. Färgen påminde om kopparorm men jag såg sicksackranden. En äsping. Vackert röd huggorm.

Slog läger på en ö i närheten. Försökte först slå upp tältet över ett rödmyrbo. Bytte hastigt plats. Tog det lugnt. Vilade. Tog en promenad.

Vackert på ön. Vackert på ön.

Satte mig på berget format som en bänk vid stranden med utsikt mot öppna havet. En väldigt stor spindel satt på mitt bröst. Jag slog reflexmässigt bort den. Den försvann under en sten. På håll såg den betydligt mindre ut.

Dag3

Det är fint med morgondoppen. Det var varmt på nätterna så det är skönt att kyla av kroppen med ett bad på morgonen. Besökte Harstena. Hittade en gräsplätt att dra upp kajakerna på. Handlade sommarens sista glass från kiosken som höll på att stänga för säsongen.

Säsongens sista glassar.

Tittade på de röda näckrosorna.

Harstenas näckrosor.

Besökte restaurangen men sommarens sista portion fisk serverades till någon annan så vi uppsökte kiosken igen och fick rökt fisk med Harstena knäckebröd. Åter vid kajakerna fann vi dem upptagna.

Ankor sitter på kajakerna. Jan sjasar bort ankorna.

Vi tog norrut över Turmulefjärden och började söka oss närmare Mon där vi skulle bli hämtade. Nattlägret blev nära farleden. Något osynligt bet oss och gav mig stora bulor på ena armen. Längre bort efter ön var en populär naturhamn där båtarna låg och skavde sida vid sida. På natten brände någon med för mycket pengar av ett fyrverkeri.

Jan sjasar bort ankorna.

Jag på Turmulefjärden.

Dag 4

Jans tält. Min kajak.

Korpen flyger över trädtopparna. Skogen var vacker men morgondoppet blev besvärligt. Det som såg ut som sandbotten gav inget fäste utan jag sjönk ner så fötterna försvann. Vi gjorde oss ingen brådska och så småningom kom vi iväg. Undersökte närmaste vik och försökte sen ta oss fram genom en smal passage där det visade sig omöjligt att komma igenom så vi vände. Upptäckte att min kompass var underlig och bad Jan om hjälp för att flytta pumpen som låg nära kompassen på däcket. Det gav inget resultat men vi hittade en burk med magnetiska jordnötter i facket under kompassen. Så slutade den att envist visa väster hela tiden. Paddlade mot nordväst. I lä. Vid en överfart såg jag att vattnet hela tiden slog upp över Jans mage. Hans kajak är lägre. Mitt kapell läckte dag ett och lagningen med silvertejp började nu ge sig. Tur att det är varmt. Jag paddlade i badbyxor. Vädret var vackert och vi såg många kajaker. Någon seglade kajaken med ett paraply som segel. Vid kajakcentret märktes inte motvinden längre och det var en ovanligt varm och solig dag. Uthyrningen nu på söndagen var i full gång och vi såg en kajak med två hundar i en sittbrunn i mitten av en k2:a. En annan kajak lade till med ett barn som satt och sov i den främre sittbrunnen. Stolta barn från tidig skolålder paddlade kajakcentrets barnkajaker.

25/8

Kvällstur på ån med Adventure. Chansade på att regnmolnen skulle gå på sidan och det gjorde de. Sol och 17 grader. Räddade en stor trollslända. Körde in paddeln under den och lyfte upp den på däcket. Den klamrade sig fast i däckslinan och jag såg att den torkade vatten ur ansiktet. Den var svart och ljusgrönt neonfärgad. Som en transformer från leksaksaffären. Efter en stund tröttnade jag på att ha den där och åkte in i strandvegetationen för att sätta av den. Ett grässtrå träffade den och den fick igång de vattentyngda vingarna. Efter några meter bar det och den stack 5 meter upp i luften och försvann över vassen.

Någon hade slängt en stor bensindunk i ån. För stor för att jag skulle få den med mig. Jag petade ut den i ån så den kunde driva nedströms och förhoppningsvis bli upplockad av någon kommunalanställd.

2/9

Eskilstunaån. Lyfte över kajaken vid Skjulsta och tog mig till Rosenfors.

Kraftverket vid Rosenfors.

På tillbakavägen tittade jag in under föreningslokalen i Skjulsta.

Under föreningshuset.

Skrämde upp en häger som jag nästan kolliderade med när jag rundade en vassrugge. Hägern fick sådan fart så flera fjädrar lossnade och dalade ner där den stått. Längre ner i ån såg jag en gul gräsand som jag försökte fotografera. Men anden vill inte hamna på internet. När jag koncentrerade mig på kameran blåste paddeln av däcket. I sista sekund fick jag tag på den i vattnet. Jag måste ha paddleleash till den här paddeln också. Ännu är jag inte helt klar med paddeln jag använder i ån. Jag tog bort det tjockare greppet för högerhanden. Idag kom jag på att jag ska slipa ner storleken på paddelbladen.

Ner mot Tunafors stötte jag på vadarfåglar jag inte sett tidigare. Jag är ingen ornitolog så i min okunskap misstänker jag att den här fågeln inte hör hemma här. På tal om det så såg jag för första gången flera skarvar i ån.

Den okända vadarfågeln.

Vad är det för fågel? Svaret är: juvenil rörhöna. Tack brorsan!

Tog mig ner på andra sidan Tunaforsbron. Vände utanför kraftverket.

Industrier vid Tunafors.

8-9/9

Sommen med EKS.

Terry

Tidigt vid sjön för morgontvättning.

En istigningsvurpa gjorde att jag fick prova min billiga, extra paddeljacka som fungerade bättre än jag trott.

Kul att paddla Adventure. Enda nackdelen är att jag har svårt att komma i och ur den trånga sittbrunnen.

Bergen runt sjön är väldigt speciella.

23/9

Efter att ha hoppat över paddlandet ett tag på grund av förkylning så skulle jag i går ha kajakat långt på Mälaren. Det blev en kortare tur med MHM idag i stället. Strängnäs kanotmaraton har kommit nära. Jag gav mig ut mot Räfsgarn sen Stenskärsundet över Lillsjön och för tredje gången i år mellan Hummelholmen och Nysslingen. Här har någon liten båt färdats och hindrat öppningen i vassen att växa igen. Åter mot Räfsgarn och sen hem. Det tog en stund att pilla ner min ändå begränsade packning genom de små luckorna. Det finns bara fyra fästen för kartfodral på kapellet så jag behöver göra något så inte kartan viker sig i motvinden. Stannade innan Stenskärsundet och försökte vända mig om för att se att jag inte glömt att sätta dit luckan på akterdäck. Genom att ta en bild över axeln kunde jag se att luckan satt som den skulle. Vid Nysslingen kom jag mindre än 10 meter från ett par svanar som gav sig av parallellt med kajaken. En vacker bild som jag tyvärr inte fångade med kameran.

Efterlämnat dun efter svanarna.

Efterlämnat dun från svanarna.

Söder om Nysslingen låg en mängd andfåglar i vattnet. Här har jag sett dem tidigare. De dyker efter något. Solen kom fram mellan molnen några korta stunder. Vinden ganska stark från norr. Mot slutet av turen gick vinden ner. Jag satte kurs rakt mot Räfsgarn. Vinden ökade igen och min tanke om en sväng in framför slottet ändrade jag till att vända vid Räfsgarns strand och rakast väg tillbaka in i Tegelviken. Nu trasslade sig linorna till rodret så jag inte kunde fälla upp det. På återvägen höll jag ut långt från den besvärliga sjön vid båtbryggorna. Åter vid kanothuset funderade jag hur jag kan undvika lintrassel. Enda sättet verkar vara att inte slacka på linan som höjer rodret för då kan den fastna under fästet för styrlinorna. Jag försökte dra linorna på något annat sätt men det lyckades inte. Träffade Finn som också anmält sig till Strängnäs kanotmaraton. Han är entusiastisk men jag undrar om jag skulle låtit bli att anmäla mig.

29/9

Sundbyholmsarkipelagen. Regn. Mötte två surfski-paddlare vid kanothuset. När jag kom ut ur ån till Mälaren var de utom synhåll. En svan i viken där jag skrämde upp ett svanpar för en vecka sen. Jag har fortfarande inte varit på alla platser i arkipelagen. Idag kajakade jag för första gången mellan Koholmen och Grisslingen. Trots en kvardröjande förkylning kändes det bättre denna helg. En tröja ytterligare gjorde att jag till en början kände mig som ett våtvarmt omslag men sedan började det blåsa och det kylde mig till en normal temperatur. Efter 3 till 3 och en halv timmar i regn så känns min 3-lagers-jacka lite fuktig. Impregnering? Gjorde ett försök att täta genomföringen för roderlinorna i skottet på MHM. Använde konstruktionslim för byggnadsarbeten. Förhållandena för limning var sämsta tänkbara, fuktigt och kallt. Ån ut till Mälaren är breddfull av jordfärgat vatten.

Åter vid kanothuset.
Molnen viker, solen lyser på höstfärgade träd.

30/9

Provade Lendalpaddeln i ån efter att jag slipat ner bladen. Den fungerar bra för mig. Möjligen känner jag att grovleken på paddelskaftet är något för stor. Paddlade på för att kolla hur paddeln fungerade. Fällde in skeddan helt efter ett tag för att se hur det går att paddla då. Minns mitt första försök att paddla en av klubbens kajaker med skedda som nybörjare. Kom då bara några hundra meter. Kajaken svängde okontrollerat hit och dit. Gav upp och tog mig vinglande tillbaka till kanothuset.

Plötsligt kommer solen fram. Jag fotograferar ett träd i åkanten och driver sakta med strömmen tills jag förs in mot vassen. Sedan paddlar jag mycket långsamt och njutande. En fisk jagar runt kajaken och stim av småfisk hoppar upp i luften. Ser mig omkring. Kajakar mellan stränderna och undersöker strandkanten under ett uthängande träd. Platsen är skyddad från ån och verkar vara det också från stranden. Stigar från två håll leder ner i vattnet men jag ser inga rengnagda trädpinnar. Så det är i var fall inte bäverns matplats.

Brorsan står och plåtar på stranden och när jag tagit upp båten kommer Anders och Christer för en paddeltur.

4/10

Direkt efter jobbet paddlade jag på ån. Bytte om i mörkret i kanothuset. Fortfarande ljust ute men solen syntes inte. Solljuset färgade molnen och himlen där solen just var på väg att gå ned. Temperaturen sjönk. Mörkret kom. Ankorna samlade ihop sig inför natten. De sista sportfiskarna höll på att packa ihop för att gå hem. En bäver plaskade och skickade upp en vattenkaskad en halvmeter upp i luften.

7/10

Kan jag delta i Strängnäs kanotmaraton? Kajakade runt Ridön och Sundbyholmsarkipelagen utan att resa mig från sätet. Det var en del sjö i Blacken så jag la mig på kurs snett mot vågorna och lät mig färjas dit jag skulle. Vände ibland om mellan de högsta vågorna och åkte med vind och vågor. På återvägen lite motvind som tilltog. MHM är lämplig för uppdraget men är något rank. Hade 3 liter vatten som barlast + vältväskan med kläder och lite verktyg. 4 timmar och en kvart. 2 Nöt-Crème och 75 cl vatten. Hettande axlar och ett vänsterben som inte riktigt följer med.

Nöt-Créme.

Högt vattenstånd i Mälaren efter allt regn. Mitten av bryggan vid kanothuset är under vatten. Inte så många båtar kvar vid båthamnen i Sundbyholm. Såg ett fiskgjuspar som lekte med varandra i vinden och ett sträck med ett 40-tal gäss.

8/10

Skickade en e-post och avanmälde mig från Strängnäs kanotmaraton. Lugn fikapaddling passar mig bättre.

14/10

Ett och ett halv varv på ån medans det så småningom börjar skymma. Trots bara 6 grader träffar jag Lars vid kanothuset och paddlar först med Johan och sedan med Christer och Anders. Jag undersöker vassruggen där doppingarna hade bo och hittar en flat sten att lägga boet på. Näckrosornas kraftiga rötter flyter i vasskanterna.

Löv på däcket.

20/10

Medans Strängnäs kanotmaraton pågår paddlar jag med Havspaddlarna och några från Friluftsfrämjandet på Hjälmare kanal.

Ibland regnade det något mer.

När vi kajakat klart sa Jan: "När vi paddlade tillbaka höll vi 7 km/timme." Jag sa, "Oj så snabbt kan jag aldrig paddla."

Hjälmare kanal.

23/10

Vid Snopptorp.

Jan och jag ger oss ut på ån. Startar i 6 taget på kvällen. Ett högt vattenstånd gör att vi får gå ut ganska långt i vattnet för att kajakerna ska flyta fritt. Det blir snabbt mörkt och ännu mörkare. Det är fart på vattnet. Lågt under broarna. Temperaturen sjunker mot noll och dimma stiger från vattnet.

En ö av växter.

Ön av växter i blixtljus.

Vi möter en ö av växter som slitits av från stranden någonstans. Vi tvekar att paddla förbi Skjulsta i mörkret men tar oss fram långsamt efter stranden. Jag kommer lite längre mot stranden och strömmen skjuter mig mot ett träd i strandkanten men vattnet ändrar riktning i sista stund och jag går fri. Neoprenmössan skyddar mot grenar också märkte jag. Stjärnorna träder fram. Halvmånens ljus börjar blända. Flyter med strömmen. Ett bäverplask bredvid Jans kajak.

3/11

Jag gick ut genom dörren samtidigt som gatljusen släcktes, när jag kom hem var de tända. Tillsammans med Havspaddlarna kajakade Eskilstuna kanotsällskap på ett spegelblankt Mälarvatten. Från olika håll möttes vi, sammanlagt 11 kajaker, på Måholmen. Efter mat och prat tog vi oss till Tallgås, dit jag önskat flera gånger men först nu kom jag hit. Vi skildes åt och paddlade åt olika håll.

Jag paddlar hem efter Thomas.

11/11

På Mälaren genom Lillsjön. Sedan ut i Blacken till Rundskär. Från och till regn. I Lillsjön, inhägnad av öar, var det stilla. Jag vek upp mössan från öronen. Den tystnaden är inget som man vanligen upplever. Det första jag hörde var droppar från paddeln. Vill man uppleva tystnad så är Lillsjön i november perfekt. Efter en stund dyker andra ljud upp. Ljud som är svåra att identifiera.

Stillhet på Lillsjön.

Andfåglar syntes här och där. Gräsänderna skriker ut min närvaro så jag hoppar högt.

En påse turmat på Rundskär. Så bytte jag fånglinan på Gösta till en lina som flyter. Varför ska jag göra det här nu? Ett tecken på det här samhället/livet där det måste hända något hela tiden. Måste snart vända tillbaka. Solen går ner klockan fyra. Jag hade lämnat en turbeskrivning hemma som föreskrev samma väg tillbaka. Tittade inte på kartan. Försökte gena genom vassen mellan ett par öar. Det var längre än jag föreställt mig. Tog mig till den ena öppningen i vassen efter den andra. Det blev grundare och grundare och skulle jag fortsatt så hade jag haft mer gräs under kajaken än vatten.

Vassarna runt Grässkär kan jag utforska senare om jag vill.

17/11

Stora Sandskär.

Med Jan till Stora Sandskär, Havspaddlarnas "klubbholme". Återväg förbi Stora Granskär där vi kajakade genom hamnen. Sen hem genom Lillsjön.

Havsörnar, kylande vind, vågor på Blacken.

7/12

Sedan Jan och jag paddlade till Stora Sandskär har jag varit förkyld och så har vintern kommit med mycket snö och låga temperaturer. Idag när jag skriver det här är det varmare, bara minus 5 grader. Fick idag den här bildrapporten från ån av Jan. Är säsongen slut?