27/9 2009

Provar en xp 507 hos Vituddens kanotvarv. Det blåser ganska mycket c:a 10 sekundmeter frånlandsvind. Jag testar att gå på olika sätt mot vågor och vind. Inga problem annat än att jag en bråkdel av en sekund känner att jag nästan tappar paddeln. Jag paddlar med gymnastikskorna på och får därför små roderutslag. Jag går in i lä vid några bryggor för att ta av mig skorna utan att gå ur kajaken. Vinden blåser båten i en riktning jag inte avsett och jag hör hur stenar skrapar mot botten. Jag hade bestämt mig att om den här båten gick bättre mot vinden än den jag provat förra veckan och att den inte var tyngre och att jag kunde paddla med gymnastikskor så skulle jag köpa den. Den var nog något tyngre men uppfyllde de övriga kraven så efter en snabb fundering så köpte jag kajaken. Seabird Expedition XP 507. På köpet fick jag en Easy kajak enter som jag döper till gubbpinne. Bra grej. På vägen hem med kajaken på biltaket och med den kraftiga sidvinden så märkte jag att jag inte kunde hålla samma fart som jag var van vid med min förra kajak på taket. Kajakens front wobblar över 80 km/tim. Det kan också bero på att bilen har ovanligt litet avstånd mellan lastbågarna.

Ingvar Ankervik vid Vituddens kanotvarv i Västervik och kanoten Gösta.

4/10

I förrgår körde jag kajaken som nu heter Gösta till Kanotsällskapets kanothus vid Mälaren. Jag sätter dit en skumplastskiva för att göra ryggstödet mulligare och så ställer jag in avståndet till pedalerna. Jag märker upp platsen för Gösta i kanothuset med mitt namn. Tiden går och det är ganska mysigt att hålla på och greja. Naturligtvis vill jag testa en sväng på Mälaren. När jag börjar bli klar ser jag att vinden ökat. Mängder av höstlöv blåser av. Jag överväger om jag ska låta bli att paddla. Jag beslutar mig för en tur i alla fall. Uppskattningsvis är vinden runt 12 – 13 sekundmeter. Jag paddlar ut genom den trånga ån. Ser två större båtar som håller på att lägga till i båthamnen. En möter jag. Det är stora vågor trots att jag egentligen är i lä bakom en halvö. Här kommer vinden mer rakt utifrån – kanske den kantrat. Jag beslutar mig för att vända tillbaka. I vändningen sammanfaller en häftig vindstöt med då fören just passerar en vågtopp och fören vrider sig hastigt med vinden. Det är lite överraskande. Allt går fort. Kanoten tar det med ro men inte jag. Jag paddlar rakt mot det jag tror är ingången till den lilla ån. I sista sekunden ser jag att det är fel. Jag försöker vända. Med vinden i ryggen och gymnastikskor och en kajak som är gjord för att gå rakt. Ingen chans. Jag kommer på tvärs mot vinden men lyckas inte komma runt innan jag är fast i en liten öppning i vassen. Jag ger upp en sekund i avvaktan på vad jag ska försöka härnäst och kajaken förs sidledes i mot grundare vatten. Sjön börjar bryta och jag känner stenar som slår mot botten. Dock ingen tendens till att välta. Enda chansen är att paddla rakt fram genom vassen till dess jag kommer ut. Sedan letar jag hit och dit tills jag hittar tillbaka. Någonstans därute när jag höll på och vände runt kände jag att kapellet inte satt åt så sjön slog in. En liter blev det väl av 2 – 3 vågor.

18/10

Räfsgarn runt. Drog av mig gymnastikskorna och gick iland. Överraskande varm känsla av 5 gradigt vatten, åtminstone de första 30 sekunderna. Blåste en stund rätt bra. Det är inte bra att inte kunna svänga snabbt när man kommer i surf. Kom på att det går att bromsa sig ur det hela så man kan svänga. Efter the-pausen på Räfsgarn paddlade jag barfota. Det var ju så kort väg, i lätt medvind. Barfota är det en helt annan sak kajaken svänger utan problem. Den känns så himla säker i vågor. Att paddla med vågorna direkt från sidan är inga problem. Fast jag hade lite lä av en ö. Tror den heter Alholmen. Jag har knutit ett tunt syntetsnöre runt paddeln och i båtens remmar på fördäck. Så det är bara att släppa paddeln i vattnet och driva. Alternativt finns tillverkarens smarta grej som gör att man kan fästa paddeln enkelt på sidan av kajaken. En annan bra sak som jag upptäckte att jag måste använda jämt är gubbpinnen Easy Kayak Enter. Bra grej. Såg när jag lyfte upp kajaken ur vattnet att det är en liten gelcoat-skada på ena sidan vid smarta paddelfästet. Gösta är inte direkt lättdriven men det går att paddla hur fort som helst om man orkar. Fast min styrka och kondis är inte bra. Paddlade 7,1 km enligt Eniro.

1/11

Runt Räfsgarn och Benklädet. Har underställ av ull och paddlarjackan. Var rädd att handlederna skulle klämmas åt för hårt av neoprenmuddarna men det gick. Öar i solen verkar sväva. Allt annat i mörk skugga. Efter ett tag kommer jag upp i bra fart. Sätter mig med benen i mitten. Använder gymnastikskor. Går bättre att styra med knäna i mitten. Vingarna sitter inte i vägen. Blåser en del på hemvägen. Bra kläder. Fast jobbiga att ta på och ta av. Klädde mig hemma. Flytvästen under jackan. Ställde in bilens temperatur på 14 grader och det var för varmt. När jag paddlar är det lagom med skjorta och tunn tröja under jackan. När jag fått upp temperaturen har jag bara händer. Mina läderhandskar klämmer jag fast på fördäcket och de blir genomvåta. När jag hade tagit upp kajaken utanför kanothuset kom det en gubbe i canadensare i ån. Han hade en tax med sig i båten. 7,2 km.

14/11

Tänkte göra tre öar runt men det blev inte riktigt så eftersom jag gick på läsidan av Räfsgarn hem. Rundade Alnön och Benklädet. 8.1km. Fem grader lufttemp 10 sekundmeter på återresan. Inte så stora vågor. Blåste från sydost. Använde mina nya paddlarbrallor. Skulle kunna komplettera med ett fleece-underställ. Tyckte inte jag hade riktigt tid att sätta mig iland och glo någonstans. Hade lovat att åka med min dotter till Västerås. Det blev i alla fall en tepaus på Benklädet.

Kajaken på Benklädets strand

Gösta på Benklädet.

Arne dricker te

Arne är där också.

Träffade en kajakpaddlare som tog upp när jag la i. Han hade suttit i kajaken 3 timmar.

3/12

Kom inte iväg hemifrån förrän kl 10. Hade då åkt nästan hela vägen till kanothuset tidigare, men kom på att jag saknade raggsockor så jag vände. Det blev en ganska lång tid i bilen. När jag kommit fram tog jag på mig stövlar, mössa och drog igen i halsen. Sen gick jag in i kanothuset och ordnade med byte av kanotplats. Då började jag göra saker lite bakvänt och sedan fick jag en kraftig svimningskänsla. Jag hade ätit lite tunn frukost och tänkte att det kanske var blodsockret så jag drack lite te med socker i. Det var inte rätt medicin men jag kom på att jag kanske blivit för varm. Jag tog av mössan och skilde kläderna åt i midjan. Rätt snart kvicknade jag till. Jag hade blivit överhettad. Liknande symtom blir det när man blir underkyld har jag läst. Nu fick jag känna på det.

Dimma. En kort stund ganska kraftig vind. Dimman driver förbi öarna som huldror. Paddlade åt öster och följde kanten av Sundbyholmsön. Vid Hummelholmen gick jag genom ett tunt och lite sprucket islager. Det var tillräckligt tjockt emellertid för att paddeln inte gick igenom isen utan halkade på ett isflak. Lite längre fram var det stopp. Is ett långt stycke som inte kan brytas. Paddlade ett stycke fram mot iskanten. Tystnad. Stillhet. En örn passerar. Vänder. Lite hungrig och min ända vill gå ur kajaken. Följer kanten av Sundbyholmsön och rundar den in i viken vid Lövsärken. Hittar ingen bra plats att gå ur. Paddlar över till Benklädet och går iland för te och mackor. Långsamt tillbaka på läsidan av Räfsgarn. Sikten 100 meter. Klockan är halv 3. Det är två unga rådjur på Räfsgarn. När jag är tillbaka i kanothuset är det rejält mörkt. Jag lyser med ficklampan för att hitta en bättre kanotplats men lägger sedan kajaken på den gamla platsen.

14 km

Stråholmen

Bjurholmen

Bjurholmen till vänster. (En del av Sundbyholmsön.)

Kajak, is och vass.

Samma plats åt andra hållet.

Land bakom dimma.

Fasta land.

Kajaken på stranden.

Åter på Benklädet.

Paddlade med muffels. Vande mig efter en stund.

Kanske jag anmäler mig.

Min klubb.

Verkar vara en trevlig förening.