Till årets slut och summering - längst ner på sidan.

4/3

Året började med en kamraträddningskurs i badhuset. MestUte anordnade. Tränade räddningar och slutade med att försöka med roll. Det är en speciell upplevelse att sitta upp och ner i en kajak. Kul. Kajakerna som användes var väldigt lämpade för ändamålet. Tror det var Valley Nordkapp i plast.

22/3

Lillgösta vid bryggan.

Isen har smält så det finns plats att lägga i mellan bryggan och isen. Dags att prova nya kajaken. Tänkte att det kanske kunde gå så att jag i stället fick bada. Jag kom i kajaken utan alltför mycket besvär. Redan med en hand på bryggan så kändes det mycket ostabilt och sitsen är ganska hög. Det verkade som den håller emot lite när den lutas. OK, dags att prova. Vid första paddeltaget så välte det. Och jag gjorde inte ens ett försök att rätta upp med paddeln. Men jag släppte den inte. Det blev till att simma. Oj va tungt det blir att tömma en kajak utan skott. Det var enkelt att bara hasa upp den på snön.

Det var egentligen inte särskilt kallt. Fast en hel torrdräkt med hela fötter hade varit bättre. Lite bättre hade också varit om jag dragit åt stövelskaften. Många våta plagg blir det.

23/3

Lillgösta läggs ut till försäljning på blocket:

Synd att sälja en så vacker kajak. Om den inte blir såld under den tid annonsen ligger inne så får jag lära mig att klara av den.

........ 27/3 Nu är den såld. Hoppas den går bra i Dalslands kanotmaraton.

2/4

Fått ny åbåt. Point 65°n Fasthing470. Inte lika sportigt men passar bra för turer på ån. Och jag behöver inte tänka på balansen och så kan jag fotografera från kajaken.

Åbåten en Point 65°n Fasthing470.

Ett par tranor har slagit sig ner vid ån. Fålarna verkar ovana vid kajaker på ån men några grågäss halkar obekymrat omkring på isen vid Skjulsta.

10/4

Putsade kajaken igår. Då var det full fart vid klubbhuset. Idag på morgonen är jag själv. Såg en bäver som simmade så fort att den hade en riktig bogvåg runt nosen. Och så visade sig tranorna vid kolonin i Vilsta.

Tranor.

Provade min nya vingpaddel. I början verkade det mest som vingelpaddel, men det går att vänja sig. Min åbåt är lättdriven och verkar snabb. Fällde upp rodret innan jag tog upp vid bryggan. Utan roder är det som att paddla en tvål.

17/4

Tillsammans med Havspaddlarna och Gösta, min Seabird, provade jag pontonräddningssystemet i Lögarängsbadet i Västerås. Det fungerar för mig med en dubbel utriggare på en sida om kajaken. Då blir hävarmen lika lång som när man använder en paddelflottör. Kanske att det här sättet för självräddning är något bättre.

19/4

Första tisdagspaddlingen med Kanotsällskapet. Förskräckelse och njutning och lite spänning. Hittar gammal död råtta i en av kajakerna. Underbart väder och trevligt sällskap på ån. En stor bäver ligger och flyter som en träbit, hoppar till och försvinner med ett plask. Vi paddlar över länsen och under Stålforsbron alldeles vid kraftverket. Idag var strömmen liten. Andra dagar ska man nog låta bli. I raskt tempo mot strömmen tillbaka till kanothuset. C testar en nyinköpt torrdräkt genom att hoppa i ån.

22/4

Kontrollerade om Gösta hade några skador efter räddningsövningarna. Jag hade sett en spricka under sargkanten på vänster sida. Den blev till när jag spräckte revbenet förra året. När jag stack kniven i sprickan kom den ut på insidan. En så trasig kajak vill jag inte åka i, fast det har gått och nog skulle gå i fortsättningen om inte sargkanten utsätts för en ny smäll i stil med den förra. Kajaken är gjord av vinylester. Det kan kanske vara svårt att få tag på?

23/4

Fick nöja mig med en tur med åbåten idag. Nu kommer våren fort. Snö ligger kvar i Vilstabacken och träden slår ut mer och mer. När jag tog upp kajaken var bottnen full av frömjöl.

Träd med musöron.

Träffade en ny personlighet i ån.

Simmande groda.
Samma groda.

Kajaken i nedre högra hörnet.

Grodorna föds i stort antal i grunda vatten nära Rosenforsparken. Fler grodor ju mer vattenståndet hålls konstant mellan fallen. Jag trodde att alla grodorna utrotats i år eftersom de som sköter vattenregleringen struntat i grodorna. Vattenståndet vid Rosenfors har nyligen varit nästan noll. Så lågt att det börjat komma insändare om det.

25/4

Görgen och Jan i kajakerna

En tur på ån tillsammans med Görgen och Jan.

26/4

Tisdagspaddling på ån som tradition i klubben. Det börjar kännas bättre. Jag hittar mitt sätt att paddla. Struntar i att pumpa med benen. Jag får ändå ut kraften i paddeln. Kan nästa steg bli att arbeta mentalt med föreställningen att paddeln drar kajaken genom vattnet?

1/5

Åtur. Kallt och blåsigt. Askhögen från valborgsmässoafton vid Snopptorp röker fortfarande. En dopping visar sig på nära håll och en sädesärla balanserar på flytande vasstrån.

4/5

Jag har pratat med den som jag köpt min nu trasiga Seabirdkajak av och fått beskedet att jag kan laga med polyester trots att den är gjord av vinylester. Vinylester visade sig svårt att få tag i. Eftersom jag inte har någon rymlig lokal måste jag vara utomhus och polyester härdar bra vid temperaturer över 18 grader. Nu är det som mest 12 grader på dagarna. Kanske det kan fungera att använda kupèvärmare och hårfön?

Fast jag har en ny kajak på ingång.

6/5

Trapper Adventure

Trapper Adventure.

8/5

Simmande bäver Bäverhydda

Bäversafari

Bäver Bävermat

11/5

Eftermiddag, 24 grader i skuggan. Båtvax på Trappern och lite fix med snören. Köpt en paddelflottör. En tanke for genom mitt huvud att det kunde bli som med Citiusen. Välta direkt och så sälja den igen. Nej det gick att sätta sig utan problem. Jag har korta ben. Den är som gjord för mig. Jag provsatt den för ett år sedan på mässan i Västerås. Det blåser varierande frånlandsvind, 3 till 6 m/s. Försöker lista ut hur det fungerar med lutning, paddeltag och skädda. Det är kul. Mot korta 40 cm höga vågor slår det rejält och det stänker över mig. Stabiliteten är hur mycket som helst, särskilt sekundärt. ändå styr den med lutning. Och jag behärskar den så jag kommer dit jag vill. I en vindstilla vik kan jag vända helt runt på stället med bara ett par paddeltag. Och jag sitter i vattnet. Den här blir bra på Mälaren. Så har jag Point 65 Fasthing på ån och Seabirden-Gösta för att lasta och i skärgård. Undrar om det går att få med sig det man vill i Trappern? Fast då får jag kanske banta.

Ser vadarfåglar jag aldrig sett tidigare.

20/5

En tur på Blacken. Vid Räfsgarn såg jag en mängd små fågelungar, svarta med ett vitt streck på sidan, simma i en flock. Mamman vaktade i närheten. Innanför Benklädet låg stora flygmyror i vattnet. Verkar bortkastat att 50 myror blir fiskmat. Kanske någon kommer fram till en annan ö.

Jag hade inte tagit med någon karta, men jag hade en kurs inställd på siktkompassen. Sneddade över Blacken till Stora och Lilla Jungfrun. När jag passerade utanför fågelskyddsområdet på vägen kom en stor vitfågel och flög runt mig samtidigt som den lät, ett varningsljud. Jag sa till den att jag skulle hålla rak kurs och så flög den till sitt. Intill kanten av Stora Jungfrun fick jag lä och lade mitt paddelsnöre runt en kvist på ett träd som fallit i vattnet. Utan att blöta ner mig om fötterna och utan att gå ur kajaken åt jag mina köttbullsmackor. Paddlade iväg sen ungefär åt Stora Sandskär men ångrade mig och vände hemåt på västsidan om Flaten. På utvägen var det korta, små, mötande vågor nu fick jag sjön från sidan, kanske en knapp halvmeter hög. En av de första vågorna bröt alldeles där jag var och sjön sköljde över sittbrunnen. Kapellet är lite slappt och en stor, kall vattensamling bildades framför min mage. Där flöt några brödsmulor och på botten låg mina glasögon. Jag räknade med att detta skulle hända ett par gånger till på hemvägen och att det var ok. Närmare Räfsgarn blev sjön lite större och trots att jag var trött svängde jag och började följa vågorna. Jag paddlade ifatt vågorna och fick ett par surfar. Jag la till och med ut paddeln som stöd. Sen var jag tvungen att komma tillbaka till min gamla kurs för att inte hamna bland en massa grund.

Ån till Kafjärden.

Vid båthamnen satt människor på en flotte med en liten elmotor på. I den lilla ån upp mot kanotklubben åkte likadana flottar. Kanske det anordnas från slottet som ju har en restaurant. Ån går ju upp långt i det som en gång var Kafjärden. En dag kunde jag utforska hur långt man kommer. Nu har jag ju en kajak som kan vända och snurra runt på stället.

Jag kan sitta i den i 4 timmar utan att ändan ger upp. Luckorna är täta.

22 km

24/5

Tisdagspaddling med klubben. Lika delar prat och paddla, 14° och regnskurar.

29/5

Kollade reparationen av min Seabird. Såg att plasten runnit igenom och fyllt ut springan på utsidan och att det såg fint ut på insidan med ett par remsor glasfiberväv. Tyvärr så blev det lite "jag lär mig av första försöket", så jag blev tvungen att slipa bort lite plast för att få dit sitsen och ryggstödet igen. Jag ändrade lutningsvinkeln på sitsen till att bli lite mer aggressivt framåtlutad. Jag la märke till att skruvarna inte är överplastade på insidan som på min Trapper till exempel.

31/5

Tisdagspaddling och plötsligt väldigt varmt. Många provapåpaddlare och klubben höll räddningsövningar i ån.

2/6

Mälartur, som blev kortare än beräknat. Jag ville egentligen till Stora Sandskär. Vinden tröttade ut mig. Jag lärde mig svänga genom att ändra tyngdpunkten. Det började med att jag tänkte: "Den svänger dit jag tittar."

Grävlingen
Fabrikens märkning.

Min kajak är nummer 5 av cirka 50. Formarna blev förstörda i en brand.

4/6

Skim Distance

Provar klubbens Skim Distance. Måste ta mig ur och i på ett annat sätt än jag är van. Mina ben är för korta och mina hälar somnar.

Gäss Blomma

6/6

Paddlade till Stora Sandskär och fikade. Havspaddlarna har sin loggbok där och jag gjorde en anteckning. Mötte en fraktbåt, så nära som 150 meter. Fören trycker upp vatten i en stor dyning framför båten. När jag var liten skar fören vattnet, och mälarskutorna var mindre.

Fisken leker i strandkanten

Småfisk lekte vid stranden.

Hem på östra sidan om Ridön. Här finns fina småöar, och många grund.

På morgonen var det 9°, när jag åkte hem 27°. Skäddan fastnar så fort jag dragit upp Trappern på en sandstrand. Kan pillas ut med en slidkniv.

En vacker ö.

7/6

Tisdagspaddling. Zaid blir ny medlem i Eskilstuna kanotsällskap.

11/6

Enligt anvisning från säljaren kontrollerade jag att inte vatten kom in mellan lucksargen och däcket på Seabirden. Det är luckorna som läcker och fabriken ska skicka nya utan kostnad. Det var bra.

I ån hade doppingarna ungar. Grågässkolonin uppgick till 18 individer. En bäver åt av björklöv som hängde ned över vattnet.

12/6 Kajakdagarna i Stockholm.

Hurricane Tracer

Den gula är en Necky Looksha Elite.

14/6

Provapåpaddling. Fiskar som hoppar, alla fåglar och en bäver. Trevligt kvällsnöje för en 11-åring och hans mamma. Klubben skulle ha en mindre kajak bara.

19/6

Letar efter en kajak jag kunde låna till en kurs jag ska gå i september. När jag tittar i klubbhuset efter Valley Nordkapp så är den utlånad. Provar en North Shore Fuego. Det är den minsta sittbrunn jag klämt mig ner i. Det tog ett tag vid bryggan att få ordning på allt. Jag hade tagit med mig ett eget kapell och det visade sig vara inställningsbart så det passade. Det var bra eftersom det regnade.

Den här kajaken var lite lättare för mig att sitta i än Skim Distance, som jag provat tidigare. Jag märker att kajaken är enkel att hantera och att jag skulle kunna använda den för att lära mig paddla i brittisk stil. Och det står "Made in England" på den. Om sätet var vinklat några grader framåt skulle jag sitta bättre.

21/6

Sista provapåpaddlingen innan sommaruppehållet. Många paddlare trots att det regnade innan vi startade.

Alla måste komma i.

26/6

Hastade runt i Sundbyholmsarkipelagen. Färdvägen..

När jag kom norrifrån och vek in i Stenskärssundet så verkade det som det växt igen. Var jag verkligen på rätt plats? Gick det att komma fram här? När jag rundade sista vassruggen och såg att det gick att komma fram skrämde jag upp en häger som stod i vassen 2 meter ifrån mig.

Mitt justerbara kapell passar väldigt bra på Trappern. Trots att den är byggd för att fungera i vågor och surf så är den rätt snabb. Och jag sitter så bra. Måste komma ihåg att aldrig sälja den. Jag ska täta skäddan. Om jag lägger kajaken upp och ner och häller in vatten i springan för skäddan så kommer en del vatten in i kajaken. Ska fästa ett snöre i skäddan också så att den går lätt att dra ut om den fastnar.

28/6

Det kommer många människor och vill prova att paddla fast det egentligen är sommaruppehåll. Jag provade nu en North Shore Calypso. Den är lite större än den Fuego jag testade senast. Den är verkligen lättsvängd och enkel att kontrollera. De som är bättre paddlare säger att den är bra i hårt väder. Undrar hur det skulle fungera för mig?

Verksamheten vid Trapper i Hallstahammar har avslutats. Väldigt tråkigt för det var bra canadensare och kajaker. I var familj finns någon som har en Trapper liggande någonstans. Alla skulle ut och paddla kanot på 70-talet och Trapper fanns där.

3/7

Eskilstuna kanotsällskap paddlar i Stockholm. La i vid Kafé Kajak. Paddlade runt Kungsholmen, Långholmen och Reimersholme.

Fikapaus på Långholmen.

Kaptenen på ångfartyget Drottningholm hälsade oss med en vinkning.

11/7

Gav mig av från Oxelösund vid middagstid med en optimistisk inställning att komma till Harstena. När havet öppnar sig nås jag av en underbar blomdoft. En lång stund färdas jag i luktmolnet. Bestämmer mig för att genast korsa farleden. Det är en mycket bred farled men jag ser inga båtar åt något håll. Så når jag de öar jag siktat på och möts av ett paradis. Äter och ger mig av. Havet stillnar och vattnet ser mjukt ut. Ser en fågel på vattenytan som när den blir sedd bums dyker så att vatten skvätter rakt upp. Det händer igen, samma sak. Hinner inte se hur fåglarna ser ut. Blomdoften kommer tillbaka, som kaprifol. Så får jag en mystisk överraskning. En liten knubbig fågel kommer bakifrån, passerar på 5 meters håll, gör en sväng runt mig för att sedan försvinna därifrån den kom. Min association är en Tordmule. Jag tänker: "Var är fågelbergen?". Ett par gånger till blir jag undersökt på samma nyfikna sätt.

Så plötsligt är det en svärm svalor över vattnet. Svalorna kan fint plocka upp insekter från ytan. Så är det insekter på mig också. Fast bara några stycken. Öarna tätnar och skogen växer hög. En örn lättar från ett träd och några sekunder ser jag hur den svävar till skydd bakom ön. Det finns inga människor någonstans. När jag passerat ett halvdussin öar och kommit längre in i ögyttret ser jag två kajaker på håll.

Bråviken

Väljer att passera genom ett 3 meters upphugget vassdike som snirklar sig fram till Arkösund. I Arkösund infinner sig en besvärande känsla. Vågor, båtar och en vattenskoter som sladdar runt utan att komma någonstans. Sedan har jag ett vägval, på vänster eller höger sida om två öar. Och bara för att det kanske är möjligt så väljer jag rakt fram mellan öarna och möter en väldigt låg bro. Lite för hetsigt drar jag mig fram balk för balk under bron i motvind utan att koncentrera mig på vad jag gör och så får jag bada. Men hatten är torr. Inget större problem egentligen. Det är varmt i vattnet och i luften. Vidare mot Stuntö/Marö men klockan är 6 på kvällen och jag vänder för att hitta ett läger där det inte redan finns en segelbåt. Hittar en egen ö och drar upp kajaken på en klipphylla och går upp på ön och hittar en mjuk sänka för tältet ganska högt upp på ön. Här har ingen människa varit på länge. Varje människa innebär slitage på mossor och låga växter. Var ska jag sätta fötterna? På natten tilltar vinden och jag måste gå upp och kolla varifrån det blåser. Skulle vinden komma från havet måste jag rädda kajaken som den nu ligger.

12/7

Hård västlig vind idag. Jag vänder åter mot norr. Med kajak kan jag snirkla in mellan grunden dit inga andra kan komma. Fast jag måste ta det försiktigt. Jag vill inte bli sittande med en sten mitt under kajaken. Jag närmar mig mycket långsamt och lugnt en tärna som blir sittande kvar på sin sten tills jag bara är ett par meter ifrån den och höjer blicken för att se den ordentligt. Då lyfter den, men inte med någon brådska. Jag följer med på kartan ö för ö. Den västliga vinden kröks av på grund av öarnas utseende vilket gör att jag ändå hela tiden har motvind. Jag fruktar vinden och vågorna när jag ska göra en passage rakt mot väster. Här kommer vågor från två håll. Det är inte långt mellan öarna och det går att paddla i 8 sekundmeter. När jag var yngre hade jag en mer optimistisk och orädd inställning.

Jag tar sikte på en ö för att vila. Åtta hägrar lättar tillsammans. Efter vilan passerar jag Marvikenverket. Vad tillverkas här? Är jag iakttagen? Kan jag gå iland? När jag kommer hem så får jag lära mig att här skulle Sverige en gång producera plutonium till sina kärnvapen. Efter Marvikenverket motvind och motvind och motvind. Vågorna är inte så höga men spetsiga. Stänker mot kajakens sidor och sprutar vatten under min ena arm och upp i mitt ansikte. Letar efter en ö att slå läger och tar sikte på en ö som precis blir upptagen av en liten campingbåt. Jag hittar genast en ö som egentligen är bättre för mig. Mer i lä och med en mjuk tältplats. Funderar på hur det ska bli i morgon. Jag hör om byiga nordliga vindar. I morgon ska jag tillbaka över Bråviken. Fast jag är i ett bra läge. Rakt norrut är överfarten inte så lång. Sover skönt med en fastbunden kajak som om den lossnar fångas in av vassen. Jag vill komma iväg tidigt. Jag antar att det inte blåser så mycket tidigt på dygnet. Vaknar både utsövd och trött. River tältet men det är långt till gryning. Jag har ingen lanterna och fullmånen går ner och i moln. Jag kan inte se kompassen. Lägger mig i sovsäcken på klipphällen vid stranden. Min jättesköna sovsäck.

13/7

Vaknar av att min näsa sticker ut ur sovsäcken och det är kallt. Gryningsljuset finns där. Allt är packat utom sovsäcken. Iväg. Ingen vind. Genar med en nordostlig kurs för att korta avståndet till Oxelösund. Passerar på ett par meter när en segelbåt för ankar. Över farleden. Inga båtar nu heller. Stranden som möter är en stenvägg som tungt reser sig ur vattnet. Fågelskyddet har slutat sedan någon dag men jag håller ett visst avstånd. Paddlar på med berget till vänster. Solen går upp och lyser först på öar långt borta till höger. Sen på mig ibland och sen i en vinkel som gör att jag bara kan se åt höger. Sen är den uppe. Korparna på berget blir upprörda av mig och min båt och skäller ut mig. Ett fartyg i leden. Stort som ett hus. Ett modernt 10 vånings jättehus. Jag känner igen öarna till höger dit jag paddlade ut i måndags. En cirkel är sluten. Jag känner platsen.

Så sista biten in i Oxelösund. Vinden har kommit igen. Ensam halv 8 vid kanotuthyrningens brygga. Väntar här och ser hur alla kajaker hyrs ut en efter en.

När jag kommit hem har luckorna till kajaken kommit fram. Det är andra gången de skickas från Estland och denna gång som rekommenderad försändelse. Tack för det.

19/7

Efter regnet paddlar jag på den vanliga klubbpaddlartiden 18.00, nu själv. Sol men inte så varmt. Näckrosorna har slagit ut. Vattnet blommar lite i ån. En bäver sitter och äter i strandkanten 300 meter från badande barn i Skjulsta. Doppingfamiljens båda ungar har vuxit upp. Änder och gäss är inte oroliga för sina ungar längre. Jag går 2 meter från andungarna när jag lägger i kajaken. Jag känner igen rovfågeln över vassen. Tror det är en ormvråk.

23/7

Byter till de nya luckorna på Seabirden. Enligt mina erfarenheter och efter att ha pratat med andra så är jag övertygad att det var siliconet som gjorde luckorna otäta. Om det är svårt att få på luckorna kan man i stället försiktigt smörja med en liten mängd teflonspray.

26/7

Horisonten från kajaken

Tisdagspaddling med S.G.U. på Åland. Ledaren avslutade med en handroll. Lätt som en plätt.

Ledaren

31/7

Tillsammans med min fru paddlade vi en Trapper Laxen till närmaste ö i Mälaren för att sola. Till min förvåning kom det 3 andra båtar och lade till vid samma 20 meter långa sandstrand. När vi paddlar förbi båtbryggan i Tegelviken dyker en skarv upp 3 meter från kajaken och ligger och flyter en stund innan den flyger iväg.

2/8

Zaid och jag fortsätter att paddla på tisdagar. Flera kajaker i ån och ett underbart väder. Zaid tycker den nylagade kajaken utan namn fungerar perfekt.

6/8

Provar kajaker i Stockholm. Från Tahe Reval Midi, Reval och Wind 585. Från North Shore Atlantic som syns på bilden.

North Shore Atlantic

8/8

Tätade skäddaboxen på Trappern med silvertejp. Ett permanent provisorium. Och så fäste jag ett snöre i skäddan så den kan dras ut om den fastnar.

Paddlade en sväng. En snok försökte gömma sig i strandkanten.

Vem kan se snoken?

Bild av stranden med en snok som gömmer sig.

Tänkte mig ut till Gimpelstenarna i Granfjärden men vinden tilltog och jag förstod att vågorna var stora därute. Så skulle jag ju tillbaka också mot vinden. Jag vände söderut norr om Björsundet.

Måste säga att för mig just nu är det här den kajak som passar mig bäst av alla jag prövat.

9/8

Kände mig stark och paddlade ett varv i ån så fort jag orkade. Fick en smak i munnen av en tapet som jag slipade ner för 6 år sedan.

13/8

Seabird Designs Expedition XP 507

Ska jag sälja Gösta? Kan man sälja en kajak med ett namn? Jag fotograferade honom i alla fall.

Jag cyklade också till kanothuset vid ån för att prova en Nordkapp men den är gjord i hinkplast och för tung så jag tog min egen åbåt och paddlade en vända. Vattnet blommar. Näckrosorna ser uppätna ut och är fulla med larver. En andhona hade småungar. En andra kull? En annan and har fått en blandning av vita och bruna fjädrar. En häger stod i vassen och försökte se osynlig ut. Jag låtsades som jag inte sett fågeln och passerade på 10 meters avstånd.

14/8

Gjorde en annons på Blocket men skickade inte in den. Råkade köpa ett renoveringsobjekt i stället. Ojoj. En urgammal och trasig Nordkapp. Nu ska jag inte titta på Blocket mer. På ett tag. Länk till Projekt Nordkapp.

16/8

I stället för en vanlig tisdagspaddling åkte jag till Sundbyholm för att hämta en regnrock jag glömt. Senast jag paddlade Adventure så blev jag våt som en svamp för att kapellet inte tätade. Nu med ett nytt kapell. Jag paddlade ut så långt i Blacken att jag fick vågor. Ett regnmoln i närheten drog också upp vind. Kapellet verkar täta. Kanske det är lite för tätt för all fukt blir kvar inne och det sitter tätt runt magen. Ok, det ska väl vara sportigt. Måste lära mig att rolla snart. Den här båten är ju gjord för det och den går fort med vinden och vågorna.

Det har varit färre fiskgjusar i Mälaren i år. Nu fanns alla på Räfsgarn. Flyger upp med sina vanliga varningsljud, men jag paddlar på ändå. De har inga ungar nu. Solen stod lågt. Färgerna otroligt intensiva. Det är visserligen praktiskt med en kajak som är vit men det är en glädje och återhämtning för själen att ha en kajak med stark färg. Som min rödare än rött Adventure.

30/8

Åpaddling med Gun och KG. Stilla, varmt och sol när vi startar men lite kyligt när vi är klara. När vi rundar ön vid Tunaforsbron drar KG bort en fiskelina som hänger i ett träd. Då börjar en häger röra på sig på ön. Den lät sig inte infångas utan simmade över till stranden mot Brunnsbacken. Hade den varit ok hade den flugit. Vi tror den hade fiskelina runt ett ben.

3/9

Träningstur i ån. Jag kände att jag behövde rensa lungor och huvud från slipdamm och kemikalieångor efter arbetet med Projekt Nordkapp. Det är väldigt mycket alger i vattnet. Hoppas att de snart är klara mer att laga fördämningen vid Rosenfors så de kan släppa på vattnet ordentligt. Det ligger alltför många urdruckna öl- och ciderburkar och flyter i vassarna. Jag tar med mig en eller två var gång men nu skulle jag behövt en roddbåt.

17-18/9

Fördjupningskurs med MestUte.

Tält och kajaker

Lägerön nära Stendörren mellan Nyköping och Trosa.

Lärde mig om säkerhet och om att paddla utan roder i olika vindar. Såg en havsörn på nära håll. Förutom en riktig genomkörare i kajaken Gösta, som klarade sig riktigt bra, så gav helgen något mer ogripbart men positivt på ett personligt plan. Det var inte bara det att jag klarade av kursen utan det hade mer med samvaron i gruppen att göra.

NIL sertifieringsmärke Grund-Säkerhet

25/9

Ulf fick en kajaktur på Mälaren i 60-års present. Han lyckades sitta kvar i kajaken. Så bra.

3/10

Trappers gamla hemsida är försvunnen. Så här såg deras beskrivning av Adventure ut. Den kajak jag paddlar i Mälaren.

Printscreen från den gamla hemsidan.

9/10

Första försiktiga turen med Nordkappen i Mälaren.

Valley Nordkapp Lösning på problemet med att ensam lasta kajaken.

Seabirdens självräddningspinne löser problemet med att ensam lasta en tung kajak på takräcket.

16/10

Två Nordkapp

Två Nordkapp. En ny, en gammal.

Å-tur med Jan.

Jan testar min Nordkapp.

Han testade Nordkappen.

23/10

Solen stod ålgt.

Från Sundbyholm mot Gimpelstenarna. Högt vattenstånd i ån ut till Mälaren. Stannade till i vassen innan jag for ut i Granfjärden. Hur långt är det? Vilken riktning? Vad är klockan? Solen dalar fort på himlen och jag vände efter någon halvtimme på fjärden. Solen stod lågt rakt i mina ögon.

Bävern har gnagt på ett träd.

Vid båtbryggorna i hamnen vid Sundbyholm är det ganska tomt nu. Snart fler nyttobåtar än fritidsbåtar ute på vattnet. En båt byggd för ett specifikt arbete kan se väldigt konstig ut. I den lilla ån till kanothuset pågår ett annat slags arbete. Den stora björken kommer att falla tvärs över ån. Då är det slut på paddling i Mälaren för året i alla fall.

30/10

Nordkappen i ån. Nu mer fart på vattnet. Det har regnat mer än vanligt och vattnet ska ut i Mälaren. Allt har en grå färgton. 9 grader varmt. Båten går väldigt rakt. Med rodret nere får jag en stel känsla från kajaken. Med rodret uppe blir den levande. Ändå är det svårt att få den att komma runt den lilla ön vid Tunafors. Svårt att få upp den mot vinden. Jag får väl ha kvar å-båten, Point65. Nordkappen ska ha last och gå på långtur.

En mycket stor fisk slår i vattenytan. Storleken får mig att börja fundera på mal. För länge sedan har det funnits mal i ån.

12/11

Tillsammans med kanotsällskapet i Marvikarna. Min nya kamera gör inte som jag vill. Dimman förvandlar allt till kinesiska akvareller.

En ö i dimma.

20/11

Vassen speglar sig i vattnet.

Något ovan satte jag mig i motionskajaken i Eskilstunaån. Så småningom kom jag in i en andra andning och tekniken med vingpaddeln började fungera. Var på vattnet någon gång efter klockan 2. 5 grader och sakta regn. Det är vackert, träden speglar sig i vattnet. Det luktar friskt vatten. Det är många änder på ån. De blir väl matade nu och samlar sig in mot centrum. Ett par andhonor är mer ljust färgade. En har ett närmast gult huvud. Jag försökte fånga den på bild men den flög så fort kameran kom fram. Jag undersöker fickor i vassen och tar mig försiktigt nära fallen i Skjulsta. Skymningen kommer alltför tidigt.

26/11

Blev en tur på Mälaren. Morgon, 4° i vattnet 2° i luften. Sol. Blåser kraftigt från väster. Tar mig österut för att få lä men några vågor i Tegelviken är rätt häftiga. Hade tänkt mig en längre tur. Mycket kraft förbrukas för att ta sig hem mot vinden. Mycket kraft går också åt till att hålla en åtminstone ungefärligt rak kurs. Med muffels och i den vinden går det inte att hela tiden finjustera skäddan. Vind och vågor ändrar sig hela tiden mellan öarna. Jag tycker att jag har stött på det här flera gånger med Trappern. Att inte komma så långt när det verkligen blåser. Jag ska göra ett byte. Trappern får komma till kanothuset i stan. Seabirden ska till Mälaren och Nordkappen får hänga i carporten i väntan på att kunna göras helt klar och funktionsduglig.

En stor samling, 80-100, av simmande fågel syntes på avstånd men lättade långt innan jag kunde se dem tydligt. På håll kunde jag upptäcka flocken genom att några individer simmade så hastigt att vatten kastades upp. Såg annars bara änder och skarvar som låg i vasskanterna. Bävern har fortsatt att gnaga på trädet vid ån till kanothuset.

4/12

Bytte plats med kajakerna idag så att Seabirden Gösta fick komma till Sundbyholm. Passade på att paddla en sväng. Vi kommer bra överens när vågorna inte är så stora. Jag kände mig ovan med att ha knäna i mitten nu. När jag kom ut i Blacken och fick både vind och vågor kändes det himla osäkert. Vinden har i flera dagar blåst från väster och sydväst och det har varit kring 7 till 10 sekundmeter. Jag hade besvärligt att vända runt och det var rejält instabilt. Gick iland på Benklädet och flyttade fram fotstöden så att jag med lätthet kunde få ner knäna under vingarna. Det blev ett utrymme kvar mellan benen och kajakens sidor så kontakten blev inte helt bra i alla fall. Sittställningen kändes inte bra och krampen låg och lurade.

Efter att jag flyttat fram fotstöden tänkte jag se vad det fick för effekt och ville känna på förhållandena i Blacken en gång till men

Solen f%#246;rmörkas. Snart tilltar vinden.

solen förmörkades av ett moln och efter några minuter tilltog vinden och löven började blåsa av Benklädet så jag avstod och styrde tillbaka mot kanothuset.

På bilden är jag i lä bakom Benklädet. Se mistlarna i trädkronorna.

11/12

Ut på Blacken med Gösta. Minusgrader på land 7m/s från väster. Siktade på Grävlingen men vågorna blev lite stora så det blev en tur runt Sundbyholmsön. Vattenståndet är fortfarande högt. Mycket jord sköljs ut i Mälaren. Inte undra på att sjön fått en brun färg. Sjöskum i kanten på Blacken. Is i vasskanterna på skyddade ställen. Kände mig lite vemodig när någon, förmodligen länsstyrelserna som sköter reservatet huggit skog på en holme för att göra i ordning en rastplats. Gissar att om något år finns där fler märken av mänsklig framfart. Det bästa som finns är att vara på en naturligt vacker plats och att lämna den lika orörd. Jag behöver inte någon som kör ut ved till en grillplats. Himlen skiftade i olika gråblå nyanser med lite rosa. När jag tagit upp kajaken efter turen kom solen fram.

17/12

Luciapaddling med kanotsällskapet. Regn som gick över i snö. Jag kunde inte låta bli att ta en extra vända med Trappern. Den fungerar också bra som åbåt.

Lucia
Vi lägger i kajakerna.

Vi hade en egen Lucia.

26/12

Efter en frukost med lax och ägg på mustigt hembakat bröd, kumquatmarmelad på olika smörgåskex och saffrankaka med grädde, te och kaffe så var det dags för en kajaktur. Om magen är tung i förhållande till kroppen i övrigt så blir tyngdpunkten lägre och det blir mer stabilt. I natt var det cirka 16 sekundmeter på Mälaren så eventuell is i Tegelviken borde vara borta. Men vinden hade inte lagt sig så mycket än på morgonen och eftersom jag upplevt en viss osäkerhetskänsla med Seabirden så blev det en tur på ån. I och för är Seabirden en mycket bra båt i vågor och vind men när jag nu blivit van att ha benen under däcket så passar inte sittställningen i Seabirden. Med knäna i mitten är jag nu osäker.

Tog ut Nordkappen i plast för att se hur hon var att paddla men delarna till skäddan låg i fikaluckan så jag la tillbaka henne och tog min Trapper i stället.

Nordkapp i plast Bäverns matplats

Det var skönt att paddla. 6° och efter en stund vindstilla och sol, fast den står lågt även mitt på dagen. Full fart på vattnet i ån och högt vattenstånd. Lekte lite vid forsen i Skjulsta, bröt lite is i en vasskant och hittade bäverns matplats.

Mötte två andra paddlare på ån och fick sällskap en bit med Lars.

Summering av året.

Mest har jag paddlat på ån och i Mälaren men också 5 dagar på Östersjön. 3 gånger i Stockholm och 2 gånger i badhus. Jag har ägnat en stor del av paddlandet åt att leta efter en perfekt kajak. Det har blivit så att jag provat en hel del kajaker. Valley Nordkapp RM bara i bassäng och Citius 51 bara några meter innan jag välte.

Här är de andra kajakerna:

Hurricane Kayaks Tracer 165 En riktigt trevlig kajak som dyker upp på begagnatmarknaden ibland.

Necky Chatham 17

Necky Looksha Elite En lättpaddlad kajak på alla sätt, både med och utan roder.

North Shore Atlantic När jag lyckades paddla i fas med de ganska höga vågorna på testdagen så stämde allt underbart.

North Shore Calypso En äldre version av Atlantic. Calypson provade jag på slätvatten och kunde göra häftiga svängar med den som jag inte vågar göra med någon annan kajak.

North Shore Fuego

P&H Cetus

Prijon Marlin

Rockpool Alaw bach

Skim Distance

Tahe Marine Reval

Tahe Marine Reval Midi

Tahe Marine Wind 585

Trapper Laxen, tillsammans med min fru.

Och så tillkommer ju mina egna kajaker:

Point 65°N Fasthing 470 En ideal kajak på slätvatten för mig som vill ha en som aldrig välter. Överraskande snabb och väldigt manövrerbar.

Seabird Expedition 507 XP För mig är det kajaken som jag kan använda när jag inte kan ha någon annan.

Trapper Adventure Har jag inte provat i riktigt hög sjö än. Den har jag andra planer med också.

Valley Nordkapp HM Om jag gör den helt klar och funktionsduglig skulle den passa bra till Orust Runt. Frågan är om jag passar till Orust Runt?